Obserwuj
Tytuł badania: |
Raport o stanie szkolnictwa muzycznego I stopnia |
Projekt badawczy: |
- Szkolnictwo muzyczne I st. w Polsce. Stan aktualny, alternatywne modele rozwoju
|
Instytucja: |
|
Data: |
2012 |
Badacz: |
Małgorzata Chmurzyńska, Wojciech Jankowski |
Abstrakt: |
Postawiono m.in. następujące pytania badawcze: jakie są potrzeby i potencjalne możliwości rozwoju systemu, a jakie bariery, które rozwój ten ograniczają, a czasem nawet niweczą dotychczasowe osiągnięcia; jakie powinny być kierunki optymalizacji systemu; jak lepiej wykorzystać potencjał szkolnictwa muzycznego, zwłaszcza pierwszego stopnia, dla wsparcia innych dziedzin naszej edukacji i kultury. Metodologia raportu opiera się na analizie danych statystycznych dokumentów dotyczących informacji systemowych (np. dokumentacja Centrum Edukacji Artystycznej). Wykorzystano także wyniki badań ankietowych oraz obserwacji punktowych. W badaniu ankietowym wzięło udział 168 szkół podlegających MKiDN oraz 18 szkół podlegających jednostkom samorządu terytorialnego. W badaniu wzięło udział 1083 nauczycieli instrumentu i 272 nauczycieli przedmiotów ogólnomuzycznych (ankieta sondażowa i kwestionariusz psychologiczny). Wyniki badania potwierdziły, że do głównych czynników utrudniających osiąganie lepszych efektów pedagogicznych w pracy nauczyciela muzyki należą: niechęć uczniów do ćwiczenia (65%), brak kontroli rodzicielskiej (56%), brak zdolnych uczniów (47%). Okazało się, że do nauki języka muzycznego stosuje się zazwyczaj metody: absolutną i relatywną. Średni poziom realizacji testowych wykazał, że najwyższy poziom uczniowie osiągali w znajomości gam, w parach interwałów i akordów, fakturze. Doniesienie wieńczą wnioski modelowe dotyczące kształcenia muzycznego pierwszego stopnia. |
Deskryptory TESE: |
muzyka, szkoła muzyczna, jakość kształcenia, jakość nauczania, nauczanie |
TESE descriptors: |
music, art school, quality of education, teaching quality, teaching |
Publikacje: |
- Jankowski, W. (red.). (2012). Raport o stanie szkolnictwa muzycznego I stopnia. Diagnozy, problemy, wnioski modelowe. Pobrane z http://imit.org.pl/
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.