BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Raport o stanie szkolnictwa muzycznego I stopnia
Projekt badawczy:
  • Szkolnictwo muzyczne I st. w Polsce. Stan aktualny, alternatywne modele rozwoju
Instytucja:
Data: 2012
Badacz: Małgorzata Chmurzyńska, Wojciech Jankowski
Abstrakt:

Postawiono m.in. następujące pytania badawcze: jakie są potrzeby i potencjalne możliwości rozwoju systemu, a jakie bariery, które rozwój ten ograniczają, a czasem nawet niweczą dotychczasowe osiągnięcia; jakie powinny być kierunki optymalizacji systemu; jak lepiej wykorzystać potencjał szkolnictwa muzycznego, zwłaszcza pierwszego stopnia, dla wsparcia innych dziedzin naszej edukacji i kultury. Metodologia raportu opiera się na analizie danych statystycznych dokumentów dotyczących informacji systemowych (np. dokumentacja Centrum Edukacji Artystycznej). Wykorzystano także wyniki badań ankietowych oraz obserwacji punktowych. W badaniu ankietowym wzięło udział 168 szkół podlegających MKiDN oraz 18 szkół podlegających jednostkom samorządu terytorialnego. W badaniu wzięło udział 1083 nauczycieli instrumentu i 272 nauczycieli przedmiotów ogólnomuzycznych (ankieta sondażowa i kwestionariusz psychologiczny). Wyniki badania potwierdziły, że do głównych czynników utrudniających osiąganie lepszych efektów pedagogicznych w pracy nauczyciela muzyki należą: niechęć uczniów do ćwiczenia (65%), brak kontroli rodzicielskiej (56%), brak zdolnych uczniów (47%). Okazało się, że do nauki języka muzycznego stosuje się zazwyczaj metody: absolutną i relatywną. Średni poziom realizacji testowych wykazał, że najwyższy poziom uczniowie osiągali w znajomości gam, w parach interwałów i akordów, fakturze. Doniesienie wieńczą wnioski modelowe dotyczące kształcenia muzycznego pierwszego stopnia.

Deskryptory TESE: muzyka, szkoła muzyczna, jakość kształcenia, jakość nauczania, nauczanie
TESE descriptors: music, art school, quality of education, teaching quality, teaching
Publikacje:
  • Jankowski, W. (red.). (2012). Raport o stanie szkolnictwa muzycznego I stopnia. Diagnozy, problemy, wnioski modelowe. Pobrane z http://imit.org.pl/
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"