BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Raport o stanie nauczania językoznawstwa na filologii polskiej
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Magdalena Danielewiczowa, Krystyna Kleszczowa, Stanisław Koziara, Anna Pajdzińska, Bogdan Walczak
Abstrakt:

Celem analizy było pokazanie stanu nauczania językoznawstwa na filologii polskiej. Zgromadzone dane przedstawiono w dwóch blokach. Najpierw pokazano przedmioty uniwersyteckie z zakresu wiedzy o współczesnej polszczyźnie, następnie zaprezentowano treści związane z wiedzą o przeszłości języka polskiego. Analiza pokazała, że studia polonistyczne (filologia polska) oferowane są w prawie 50 wyższych szkołach, zarówno państwowych, jak i niepaństwowych. Okazuje się, że do najczęściej wykładanych przedmiotów dotyczących współczesnego języka polskiego należą: gramatyka opisowa języka polskiego, leksykografia/leksykologia, kultura języka i wypowiedzi, praktyczna stylistyka/stylistyka tekstu, językoznawstwo ogólne oraz metodologia badań lingwistycznych/teoria języka. Najrzadszymi przedmiotami w wyżej wymienionym obszarze są: językoznawstwo stosowane i pragmatyczne, odmiany polszczyzny, lingwistyka kulturowa, współczesny język polski po roku 1989, semantyka i pragmatyka wartości. Druga część raportu dowodzi ograniczenia godzinowego bloku przedmiotów historycznojęzykowych na studiach wyższych na kierunku: filologia polska.

Deskryptory TESE: jakość nauczania, jakość kształcenia, język, polski, język ojczysty, studia wyższe
TESE descriptors: teaching quality, quality of education, language, Polish, mother tongue, higher education course
Publikacje:
  • Kleszczowa, K., Danielewiczowa, M., Pajdzińska, A., Walczak, B. i Koziara, S. (2014). Raport o stanie nauczania językoznawstwa na filologii polskiej. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego, 70, 211-221.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"