Abstrakt: |
Celem analizy było pokazanie stanu nauczania językoznawstwa na filologii polskiej. Zgromadzone dane przedstawiono w dwóch blokach. Najpierw pokazano przedmioty uniwersyteckie z zakresu wiedzy o współczesnej polszczyźnie, następnie zaprezentowano treści związane z wiedzą o przeszłości języka polskiego. Analiza pokazała, że studia polonistyczne (filologia polska) oferowane są w prawie 50 wyższych szkołach, zarówno państwowych, jak i niepaństwowych. Okazuje się, że do najczęściej wykładanych przedmiotów dotyczących współczesnego języka polskiego należą: gramatyka opisowa języka polskiego, leksykografia/leksykologia, kultura języka i wypowiedzi, praktyczna stylistyka/stylistyka tekstu, językoznawstwo ogólne oraz metodologia badań lingwistycznych/teoria języka. Najrzadszymi przedmiotami w wyżej wymienionym obszarze są: językoznawstwo stosowane i pragmatyczne, odmiany polszczyzny, lingwistyka kulturowa, współczesny język polski po roku 1989, semantyka i pragmatyka wartości. Druga część raportu dowodzi ograniczenia godzinowego bloku przedmiotów historycznojęzykowych na studiach wyższych na kierunku: filologia polska. |
Publikacje: |
- Kleszczowa, K., Danielewiczowa, M., Pajdzińska, A., Walczak, B. i Koziara, S. (2014). Raport o stanie nauczania językoznawstwa na filologii polskiej. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego, 70, 211-221.
|