Tytuł badania: |
Z badań nad integracją w rodzinie dziecka upośledzonego umysłowo |
Instytucja: |
|
Data: |
[1993] |
Badacz: |
Sławomira Sadowska |
Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na następujące pytania: jaki jest stopień integracji dziecka upośledzonego umysłowo w rodzinie? Jak integracja ta jest zróżnicowana w rodzinach o różnej wielkości i strukturze? Badaniem objęto 30 rodzin dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim z województwa włocławskiego; dziecko pobierało naukę w placówce kształcenia specjalnego dla upośledzonych umysłowo w klasach od pierwszej do piątej i przebywało jednocześnie w środowisku rodzinnym. Rodziny uczestniczące w badaniach były rodzinami pełnymi, oprócz dziecka upośledzonego umysłowo miały co najmniej jedno dziecko w normie intelektualnej. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą przypadków indywidualnych; główną techniką był test rysunkowy, techniką pomocniczą – wywiad (rozmowa z dzieckiem i rodzicami oraz pozostałymi członkami rodziny). Wyniki badań przeanalizowano ilościowo i jakościowo. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że na 30 badanych dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim tylko pięcioro było w pełni zintegrowanych z rodziną. W dziewiętnastu rodzinach integracja była niepełna – słabo zorganizowana (z reguły nie był spełniony warunek pełnego uczestnictwa dziecka w życiu domowników). W pięciu przypadkach integracja była niepełna – cząstkowa (izolacja dziecka w rodzinie, odsuwanie go poza jej nawias w zakresie podejmowania decyzji i prac na rzecz rodziny). W jednym przypadku stwierdzono brak integracji (odrzucenie dziecka upośledzonego umysłowo przez członków rodziny). Integracja w rodzinie dziecka upośledzonego umysłowo wysokie wartości przyjęła w tych rodzinach, w których dziecko upośledzone umysłowo było „średnim” dzieckiem w rodzinie. W rodzinach wielodzietnych dzieci upośledzone umysłowo częściej czuły się zintegrowane niż w rodzinach małodzietnych. Izolacja dziecka uwarunkowana była przede wszystkim zaburzonymi kontaktami rodziców z dzieckiem. Integracja dziecka upośledzonego umysłowo była tym większa, im bardziej rodzice (i pełnosprawne rodzeństwo) w kontaktach z dzieckiem upośledzonym umysłowo zaspokajali jego potrzeby. |
Deskryptory TESE: |
relacja rodzice – dziecko, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, wychowanie dziecka, wychowanie w rodzinie, specjalne potrzeby edukacyjne |
TESE descriptors: |
parent-child relation, disability, intellectual disability, child rearing, family education, special educational needs |
Publikacje: |
- Sadowska, S. (1994). Z badań nad integracją w rodzinie dziecka upośledzonego umysłowo. Acta Universitatis Nicolai Copernici: Nauki Humanistyczno-Społeczne: Pedagogika, 20, 53-62.
|