Abstrakt: |
W pierwszym etapie badania (część badań resortowych w ramach tematu 08.17: Funkcjonowanie i kierunki rozwoju systemu oświaty i wychowania w Polsce Ludowej. Grupa tematyczna II E 03: Działalność szkół. Badania nad jakością i zakresem treści kształcenia i wychowania zawartych w nowych programach nauczania wdrożonych do praktyki w szkołach podstawowych, klasy IV–VIII) nad kształceniem językowym w szkole podstawowej przeanalizowano dokumenty programowe oraz przeprowadzono sondaż wśród nauczycieli, by poznać ich opinie na temat programu i możliwości jego realizacji. Na podstawie analizy stwierdzono, że w klasach VI–VIII liczba godzin zaplanowana do omówienia wszystkich zagadnień programowych z zakresu kształcenia językowego jest niewystarczająca. W klasach czwartych i piątych liczba godzin jest zbyt duża jak na potrzeby programowe. Zaproponowano zatem następujący podział poszczególnych zagadnień do omówienia: w klasie czwartej 33 pojęcia z nauki o języku, w klasie piątej – 34, w klasie szóstej – 37, w klasie siódmej – 31, w klasie ósmej – 23. Warto także, by w końcowej części programu nauczania treści językowych wszystkie pojęcia były wymienione w postaci wykazu, co w znacznym stopniu ułatwiłoby pracę nauczyciela, który często nie orientuje się, które pojęcia wprowadził, a których jeszcze nie omówił. Sondaż wśród nauczycieli i analiza dokumentacji ujawniły, że nauczyciele nie dość dobrze rozumieją koncepcję m.in. integrującej roli ćwiczeń w mówieniu i pisaniu, celowego powiązania fleksji i składni. Dla respondentów nie dość czytelna jest struktura samego programu. Dlatego też wyniki badania i sugestie badaczy powinny zostać wykorzystane do sformułowania wyjaśniających komentarzy metodycznych i wskazówek na temat: funkcjonalności nauki o języku, indywidualizacji ćwiczeń językowych, rodzajów ćwiczeń ortograficznych itp.
|