BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkoła w środowisku patologicznym
Data: 1988 – 1989
Badacz: Tomasz Biernat
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź m.in. na następujące pytania: Jak funkcjonuje szkoła, w której znaczny odsetek stanowią uczniowie ze środowisk patologicznych? Jakie z tej sytuacji wynikają problemy? Jak z tą sytuacją radzi sobie szkoła, nauczyciele i uczniowie? Badanie miało charakter jakościowy; dotyczyło myślenia potocznego, potocznych procedur interpretacyjnych i definicyjnych oraz będących ich wyrazem stereotypów zachowań. Wywiadem objęto trzy nauczycielki oraz 12 uczniów klas IV-VIII z jednej szkoły podstawowej w Płocku (w zależności od potrzeb – wywiady indywidualne lub grupowe, jawne lub niejawne). Przeprowadzono także serię obserwacji szkoły (środowisko, atmosfera, potoczne rozmowy, zachowanie). Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że badana szkoła jako system nie sprostała zaistniałej sytuacji. Duże nasycenie populacji uczniów dziećmi ze środowisk zaniedbanych i patologicznych doprowadziło do specyficznego przeciążenia systemu szkoły oraz zaburzenia jej podstawowych funkcji. Potoczne sposoby radzenia sobie nauczycieli, uczniów i administracji szkoły z zaistniałą sytuacją służyły przede wszystkim obejściu norm szkolnych, przepisów, zasad moralnych. Pojawiały się najczęściej w trzech sytuacjach: gdy formalne metody i środki nie wystarczały do rozwiązania problemu; gdy rozwiązanie problemu wymagało sił, czasu, środków; gdy formalne sposoby nie służyły partykularnym interesom nauczycieli (szkoły). Metody radzenia sobie z sytuacją miały charakter selekcji dokonywanej na różnych poziomach (szkoły, klasy, lekcji). Selekcji podlegali zarówno uczniowie (podział na „lepsze” i „gorsze” klasy), jak i nauczyciele (uczenie w „lepszych” i „gorszych” klasach). Obchodzeniu norm towarzyszyły swoiście pojęte zasady. Zasada „dla dobra ucznia” służyła często realizacji dobra własnego nauczyciela. Z zasady „mniejszego zła” wynikała tolerancja zła. Zasada „wszyscy tak robią” uznawała powszechność za kryterium słuszności. Zasadzie „nic z niego nie będzie” towarzyszyła bierność i akceptacja. Głównym celem tych działań było tworzenie i podtrzymywanie pozorów normalności lekcji, oceny, szkoły. Wytworzone mechanizmy selekcyjne wykształciły nieformalny podsystem, którego główną funkcją były neutralizacja i izolacja problemu. Rola nauczyciela ulegała raczej zawężeniu niż twórczym modyfikacjom. Oceniono, że poziom wykształcenia 43-osobowego grona pedagogicznego był niski (tylko pięć osób miało wykształcenie wyższe), co przyczyniało się do patologizacji życia szkoły. Wyłoniono trzy kategorie nauczycieli. Pierwszą, najliczniejszą, określono jako „kontraktowiczów” – szli oni na kompromis z uczniami i zawierali nieformalne kontrakty. Drugą grupę stanowią nauczyciele „terroryści”, stosujący dla wymuszenia posłuchu terror psychiczny lub (i) fizyczny (od czterech do sześciu osób). Trzecią kategorię stanowili „charyzmatycy” – nauczyciele dzięki swojej osobowości nawiązujący silną więź z grupą (jedna osoba). Ponadto wykazano, że uczniowie szkoły mieli świadomość nieformalnych mechanizmów w niej funkcjonujących. Wytworzony podział na klasy dobre i złe określał szanse uczniów. W przypadku uczniów klas powstałych z negatywnej selekcji podział ten utwierdzał ich w przekonaniu o ich niższości. Uczniowie zdawali sobie sprawę z funkcjonowania podwójnego systemu ocen. Dla jednych był on krzywdzący i niesprawiedliwy, dla drugich pozytywne oceny były swoistą nagrodą za cynizm i cwaniactwo.

Deskryptory TESE: postawa, postawa wobec szkoły, szkoła podstawowa, złe sprawowanie, nauczyciel, uczeń, relacja nauczyciel – uczeń, zachowania społeczne
TESE descriptors: attitude, attitude towards school, primary school, misconduct, teacher, pupil, teacher-student relation, social behaviour
Publikacje:
  • Biernat, T. (1993). Szkoła w środowisku patologicznym. Acta Universitatis Nicolai Copernici: Nauki Humanistyczno-Społeczne: Pedagogika, 19, 61-70.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"