BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Plany i preferencje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół ponadgimnazjalnych województwa zachodniopomorskiego
Instytucja:
Data: maj 2007
Badacz: Dagmara Bieńkowska, Tomasz Kwiatkowski, Justyna Szymańska, Cezary Ulasiński
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach Kompleksowych wojewódzkich badań rynku pracy, gospodarki i edukacji na potrzeby projektu Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Szczecinie – Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy (ZORP), Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego, Działanie 2.1. Dwa zasadnicze cele badania były następujące: rozpoznanie planów młodzieży dotyczących dalszego kształcenia; określenie stopnia korzystania młodzieży ponadgimnazjalnej z usług doradztwa i poradnictwa zawodowego. Na podstawie szczegółowych danych pochodzących z Systemu Informacji Oświatowej (SIO) oraz bazy Ministerstwa Edukacji Narodowej zdecydowano się na warstwowo-kwotowy dobór próby. Jednostką próby uczyniono szkołę ponadgimnazjalną. W badaniach wzięło udział 1260 uczniów z 65 ponadgimnazjalnych szkół publicznych i niepublicznych, kształcących się w pięciu typach szkół (liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum, zasadnicza szkoła zawodowa oraz szkoła policealna), zlokalizowanych w 21 powiatach województwa zachodniopomorskiego. Podstawowym narzędziem zastosowanym do badania uczniów był kwestionariusz ankiety audytoryjnej, co gwarantowało bardzo wysoki stopień standaryzacji danych (ułatwione porównywanie pomiędzy poszczególnymi powiatami oraz typami szkół) oraz najefektywniejszy sposób dotarcia do badanej populacji. Kwestionariusze wypełniane były osobiście przez uczniów klas wybranych do badania (podczas jednej z lekcji, pod nadzorem przeszkolonych ankieterów). Ponad dwie trzecie badanych uczniów (71,7%) zamierza kształcić się dalej po zakończeniu edukacji na obecnym poziomie, a ponad 21% ankietowanych nie potrafiło odpowiedzieć jednoznacznie, czy swoją ścieżkę edukacyjną zakończy na szkole, do której obecnie uczęszcza, czy będzie kontynuować ją w placówce wyższego stopnia (odpowiedź: jeszcze nie wiem). Plany kontynuowania edukacji częściej wyrażali uczniowie, których rodzice (lub jedno z rodziców) legitymują się wyższym wykształceniem (do 86,8%). Najpopularniejszą metodą poszukiwania zatrudnienia przez uczniów jest osobisty kontakt z pracodawcą – rozwiązanie takie wybrała niemal połowa respondentów. Deklaracje te są wskaźnikiem samodzielności i przedsiębiorczości uczniów. Innym cenionym sposobem jest, zdaniem ¼ badanych, angażowanie w proces poszukiwania pracy rodziny i znajomych. Poradnictwo i doradztwo zawodowe są słabo rozpoznanymi i rzadko wykorzystywanymi formami poszukiwania pracy – korzysta z nich 6,3 % – 8,9% uczniów. 

Deskryptory TESE: wybór szkoły, doradztwo edukacyjne, poradnictwo zawodowe, szkolnictwo średnie, szkolnictwo średnie pierwszego stopnia, szkolnictwo średnie drugiego stopnia, nauki humanistyczne
TESE descriptors: choice of school, educational guidance, vocational guidance, secondary education, lower secondary, upper secondary, humanities
Publikacje:
  • Bieńkowska, D., Ulasiński, C. i Szymańska, J. (oprac.). (2007). Raport z badań pt. „Plany i preferencje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół ponadgimnazjalnych województwa zachodniopomorskiego”. Pobrane z http://www.wup.pl/images/uploads/Plany_ponadgimnazjalnych.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"