Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w ramach Kompleksowych wojewódzkich badań rynku pracy, gospodarki i edukacji na potrzeby projektu Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Szczecinie – Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy (ZORP), Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego, Działanie 2.1. Dwa zasadnicze cele badania były następujące: rozpoznanie planów młodzieży dotyczących dalszego kształcenia; określenie stopnia korzystania młodzieży ponadgimnazjalnej z usług doradztwa i poradnictwa zawodowego. Na podstawie szczegółowych danych pochodzących z Systemu Informacji Oświatowej (SIO) oraz bazy Ministerstwa Edukacji Narodowej zdecydowano się na warstwowo-kwotowy dobór próby. Jednostką próby uczyniono szkołę ponadgimnazjalną. W badaniach wzięło udział 1260 uczniów z 65 ponadgimnazjalnych szkół publicznych i niepublicznych, kształcących się w pięciu typach szkół (liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum, zasadnicza szkoła zawodowa oraz szkoła policealna), zlokalizowanych w 21 powiatach województwa zachodniopomorskiego. Podstawowym narzędziem zastosowanym do badania uczniów był kwestionariusz ankiety audytoryjnej, co gwarantowało bardzo wysoki stopień standaryzacji danych (ułatwione porównywanie pomiędzy poszczególnymi powiatami oraz typami szkół) oraz najefektywniejszy sposób dotarcia do badanej populacji. Kwestionariusze wypełniane były osobiście przez uczniów klas wybranych do badania (podczas jednej z lekcji, pod nadzorem przeszkolonych ankieterów). Ponad dwie trzecie badanych uczniów (71,7%) zamierza kształcić się dalej po zakończeniu edukacji na obecnym poziomie, a ponad 21% ankietowanych nie potrafiło odpowiedzieć jednoznacznie, czy swoją ścieżkę edukacyjną zakończy na szkole, do której obecnie uczęszcza, czy będzie kontynuować ją w placówce wyższego stopnia (odpowiedź: jeszcze nie wiem). Plany kontynuowania edukacji częściej wyrażali uczniowie, których rodzice (lub jedno z rodziców) legitymują się wyższym wykształceniem (do 86,8%). Najpopularniejszą metodą poszukiwania zatrudnienia przez uczniów jest osobisty kontakt z pracodawcą – rozwiązanie takie wybrała niemal połowa respondentów. Deklaracje te są wskaźnikiem samodzielności i przedsiębiorczości uczniów. Innym cenionym sposobem jest, zdaniem ¼ badanych, angażowanie w proces poszukiwania pracy rodziny i znajomych. Poradnictwo i doradztwo zawodowe są słabo rozpoznanymi i rzadko wykorzystywanymi formami poszukiwania pracy – korzysta z nich 6,3 % – 8,9% uczniów. |