Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu opisania, poznania i zdiagnozowania planów i preferencji edukacyjnych oraz zawodowych uczniów szkół gimnazjalnych. Badaniem objęto 800 gimnazjalistów; do analizy zakwalifikowano 510 efektywnych wywiadów. Wiek badanych mieścił się w przedziale 15-17 lat; w próbie badawczej znalazło się 9,8% 15-latków, 89% 16-latków i 1,2% 17-latków. Wśród respondentów nieznacznie przeważały kobiety – 54,1%. 89,2% respondentów zadeklarowało, że poszukują informacji na temat szkół ponadgimnazjalnych w swoim mieście. W pierwszej kolejności po ukończeniu gimnazjum 72,9% badanych zamierzało kontynuować naukę w liceach, 24,3% w technikach, 2,5% w szkołach zawodowych, a 0,2% nie chciało starać się o przyjęcie do żadnej z wymienionych szkół. W drugiej kolejności liceum wybrałoby 56,5%, technikum 30,2%, szkołę zawodową 4,5%, 8,6% nie brało pod uwagę innej możliwości niż pierwszy wskazany wybór. Preferowany wśród gimnazjalistów profil szkoły średniej to najczęściej profil humanistyczny (52,8% wskazań), w dalszej kolejności matematyczno-informatyczny (34,6%), zawodowy (27,5%), przyrodniczy (20%), ekonomiczny (18,7%), techniczny (8,3%), medyczno-sportowy (5,3%). W wyborze szkoły respondenci kierowali się wysokim poziomem nauczania (24,8% wskazań), zainteresowaniami (19,1%), dalszą edukacją po ukończeniu szkoły średniej (17,1%), dobrą opinią o szkole (14,5%), większymi szansami na dostanie się na studia (14,1%), profilami klas oferowanymi przez placówkę (13,4%), dobrym przygotowaniem do matury (11,2%), możliwością zdobycia zawodu (8,8%), bliskością miejsca zamieszkania (8,3%), miłą atmosferą (6,7%), podobnym wyborem kolegów (6,5%), poziomem zdawalności matury (5,7%). |