BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Plany i preferencje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych
Projekt badawczy:
  • Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy
Data: 2008
Badacz:
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu opisania, poznania i zdiagnozowania planów i preferencji edukacyjnych oraz zawodowych uczniów szkół gimnazjalnych. Badaniem objęto 800 gimnazjalistów; do analizy zakwalifikowano 510 efektywnych wywiadów. Wiek badanych mieścił się w przedziale 15-17 lat; w próbie badawczej znalazło się 9,8% 15-latków, 89% 16-latków i 1,2% 17-latków. Wśród respondentów nieznacznie przeważały kobiety – 54,1%. 89,2% respondentów zadeklarowało, że poszukują informacji na temat szkół ponadgimnazjalnych w swoim mieście. W pierwszej kolejności po ukończeniu gimnazjum 72,9% badanych zamierzało kontynuować naukę w liceach, 24,3% w technikach, 2,5% w szkołach zawodowych, a 0,2% nie chciało starać się o przyjęcie do żadnej z wymienionych szkół. W drugiej kolejności liceum wybrałoby 56,5%, technikum 30,2%, szkołę zawodową 4,5%, 8,6% nie brało pod uwagę innej możliwości niż pierwszy wskazany wybór. Preferowany wśród gimnazjalistów profil szkoły średniej to najczęściej profil humanistyczny (52,8% wskazań), w dalszej kolejności matematyczno-informatyczny (34,6%), zawodowy (27,5%), przyrodniczy (20%), ekonomiczny (18,7%), techniczny (8,3%), medyczno-sportowy (5,3%). W wyborze szkoły respondenci kierowali się wysokim poziomem nauczania (24,8% wskazań), zainteresowaniami (19,1%), dalszą edukacją po ukończeniu szkoły średniej (17,1%), dobrą opinią o szkole (14,5%), większymi szansami na dostanie się na studia (14,1%), profilami klas oferowanymi przez placówkę (13,4%), dobrym przygotowaniem do matury (11,2%), możliwością zdobycia zawodu (8,8%), bliskością miejsca zamieszkania (8,3%), miłą atmosferą (6,7%), podobnym wyborem kolegów (6,5%), poziomem zdawalności matury (5,7%).

Deskryptory TESE: praca, gimnazjum, bezrobocie, przebieg kariery zawodowej, przejście z gimnazjum do liceum/technikum, wybór szkoły
TESE descriptors: labour, lower secondary, unemployment, career advancement, transition from lower to upper secondary education, choice of school
Publikacje:
  • Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie. (bdw.). Plany i preferencje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych. Pobrane z http://www.ceo.org.pl/sites/default/files/KOSS/davBinary/Lekcje%20online/Plany%20i%20preferencje%20edukacyjne.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"