BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Orientacja teleologiczna nauczycieli wychowania fizycznego
Data: 1993
Badacz: Tomasz Frołowicz
Abstrakt:

Badanie było próbą konfrontacji rzeczywistych kompetencji teleologicznych nauczycieli wychowania fizycznego. Przyjęto założenie, że orientacja teleologiczna nauczycieli tego przedmiotu jest zróżnicowana i odzwierciedla czasami zakwestionowane poglądy na ten temat. Badanie przeprowadzono w losowo dobranych szkołach, objęło ono 84 nauczycielki i 132 nauczycieli wychowania fizycznego pracujących w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, w większości z województwa gdańskiego. Około 60% badanych miało wykształcenie wyższe. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, technikę wywiadu kierowanego, w trakcie którego nauczyciele udzielali swobodnej odpowiedzi na pytania: Co jest celem wychowania fizycznego? Co było celem ostatnio przeprowadzonej przez Pana/Panią lekcji wychowania fizycznego? Co było treścią ostatniej przeprowadzonej przez Pana/Panią lekcji wychowania fizycznego? Pytanie trzecie miało charakter kontrolny i umożliwiało pewną weryfikację odpowiedzi na dwa poprzednie. Odpowiedzi badanych na pierwsze pytanie świadczyły o ich bardzo zróżnicowanej orientacji teleologicznej. Połowa badanych nauczycieli i połowa nauczycielek udzieliła odpowiedzi odzwierciedlających współczesne poglądy na temat celów wychowania fizycznego. Wśród mężczyzn częściej w ten sposób wypowiadali się ci, którzy mieli wykształcenie średnie, co rodzi pytanie o kompetencje teleologiczne nauczycieli wyżej wykształconych. Wśród kobiet częściej współczesne poglądy reprezentowały nauczycielki z dłuższym stażem pracy. 1/3 badanych uznała, że celem WF-u jest kształtowanie ciała wychowanków. Według 20% mężczyzn i 15% kobiet wychowanie fizyczne służy przez ćwiczenie ciała wspomaganiu innych działów wychowania, głównie wychowania społecznego. W odpowiedzi na drugie pytanie prawie 2/3 badanych stwierdziło, że celem ostatniej lekcji było kształtowanie sprawności fizycznej uczniów. Około 20% badanych uznało za najistotniejszy rozwijanie osoby wychowanka w taki sposób, aby stopniowo przygotować go do samodzielnego rozwijania swojego ciała. Wśród kobiet cele lekcji lepiej formułowały nauczycielki bez wyższego wykształcenia, podobnie było wśród mężczyzn, lepiej radzili też sobie nauczyciele o krótszym stażu pracy. Wyniki potwierdziły przypuszczenie o zróżnicowaniu orientacji nauczycieli co do celu wychowania fizycznego oraz fakt, że wielu z nich podziela zakwestionowane dawno przekonania na ten temat. Być może nauczyciele mimo posiadania współczesnej wizji wychowania fizycznego nie potrafili tego wyrazić w trakcie badania lub też część nauczycieli nie zastanawiała się nad sensem swojej pracy i nie miała ukształtowanych poglądów na ten temat.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, postawa, nauczyciel, cele kształcenia, filozofia edukacji, kompetencje
TESE descriptors: physical education, attitude, teacher, aims of education, philosophy of education, competence
Publikacje:
  • Frołowicz, T. (1995). Orientacja teleologiczna nauczycieli wychowania fizycznego. Kultura Fizyczna, 3/4, 1-3.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"