Abstrakt: |
Przedmiotem badania pilotażowego było określenie orientacji studentów w środowisku organizacji pozarządowych oraz rozpoznanie ich gotowości do podjęcia z nimi współpracy. Za główny problem badawczy uznano odpowiedź na pytanie: Czy studenci znają rynek organizacji pozarządowych? Sformułowano także następujące problemy szczegółowe: czy studenci ostatniego roku studiów wykazują aktywność społeczną; czy i w jakim zakresie studenci współpracują z organizacjami pozarządowymi; jaka jest motywacja studentów do podjęcia współpracy z fundacjami i stowarzyszeniami. Badanie przeprowadzono na 91-osobowej grupie studentów (w tym 92,31% stanowiły kobiety, 7,69% mężczyźni) Wydziału Pedagogiki ostatniego roku studiów stacjonarnych w Lublinie. Do zebrania materiału badawczego posłużono się ankietą audytoryjną. W wyniku badania stwierdzono, że 80,22% studentów nie podejmowało działalności społecznej. Wśród osób wykazujących aktywność (19,78% ogółu badanych) zdecydowana większość (72,22%) pracowała jako wolontariusze w możliwych miejscach pracy (m.in. domach dziecka, świetlicach środowiskowych, domach kultury, ośrodkach pomocy rodzinie). Wykazano, że co trzecia osoba działała w organizacjach pozarządowych (33,33%); 27,78% w organizacjach studenckich. Stan wiedzy studentów na temat trzeciego sektora określono jako niepokojący. Jedynie 42,86% badanych prawidłowo wskazało, że w jego skład wchodzą organizacje pozarządowe; 57,14% respondentów wiązało ten termin z organizacjami studentów, mediami oraz administracją publiczną. Wykazano także trudności w rozwinięciu skrótów OPP (organizacja pożytku publicznego) oraz NGO (non-governmental organization). Współpracę ze stowarzyszeniami lub/i fundacjami potwierdziło 15,38% studentów, zamiar podjęcia zadeklarowało 3,3%, pozostała część badanych nie współpracowała i nie zamierzała tego robić w przyszłości (81,32%). Główną motywacją respondentów do podejmowania aktywności społecznej okazała się możliwość uczestniczenia w szkoleniach i warsztatach (64,83%) oraz poznania twórczych metod pracy w nauczaniu i wychowaniu (64,83%). |