Abstrakt: |
Celem badania było sprawdzenie stanu znajomości różnego rodzaju rejestrów w języku angielskim i umiejętności posługiwania się nimi przez polskich studentów. Badaniem objęto 32 Polaków uczących się angielskiego na poziomie zaawansowanym – studentów drugiego roku filologii angielskiej Uniwersytetu Śląskiego. Przeprowadzono dwa testy: pierwszy sprawdzał bierną (rozpoznawanie rejestrów podanych dialogów ), a drugi czynną znajomość rejestrów (tworzenie własnej wypowiedzi w różnych rejestrach). Dialog będący przykładem rejestru intymnego sprawił najwięcej kłopotów – rozpoznało go poprawnie tylko 19% badanych. Względnie łatwy do rozpoznania był rejestr wyrażający szacunek – 75% poprawnych odpowiedzi. Rejestr niedbały i konsultatywny rozpoznało 56% studentów. Jeden z przykładów rejestru niedbałego rozpoznało 44%, drugi rozpoznało 88%. Rejestr dyskusyjny rozpoznało 44% badanych. W czynnej znajomości rejestrów najtrudniejsze okazało się użycie rejestru intymnego – tylko 56% poprawnych realizacji. Trudne było też zastosowanie rejestru wyrażającego szacunek – 59% poprawnych odpowiedzi. Najłatwiejsze było zadanie wymagające użycia rejestru intymnego – nie poradziło z nim sobie tylko 20% badanych. Wyniki wskazały, że studenci byli zupełnie lub prawie zupełnie nieświadomi różnic w języku angielskim i/lub nie potrafili wyrazić we właściwy sposób tego, co chcą. Wiązało się to z brakiem znajomości słownictwa i zwrotów. Mogło to wynikać z analizowania na zajęciach najczęściej tekstów będących przykładami stylu formalnego, często przestarzałych, a także nacisku na poprawność językową i płynność konkretnej wypowiedzi. Być może ten stan wiedzy studentów był spowodowany ograniczeniami programowymi i czasowymi. |