Tytuł badania: |
Czy studia medyczne są drogą do elity społecznej? |
Instytucja: |
|
Data: |
2005 |
Badacz: |
Sławomir Czachowski |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono wśród studentów Collegium Medicum w Bydgoszczy oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (badano trzy roczniki: studentów pierwszego, trzeciego i szóstego roku studiów). Z każdego rocznika wybrano połowę studentów do badania (pierwszy rocznik – 69 osób; trzeci rocznik – 63 osoby; szósty rocznik – 68 osób). Łącznie przebadano 200 osób. Wykorzystano w socjologicznym badaniu metodę sondażu diagnostycznego oraz – jako narzędzie – kwestionariusz. Główny cel badań dotyczył pochodzenia, wykonywanych zawodów rodziców oraz ogólnej struktury społecznej rodziny studenta. Badano także kompetencje edukacyjne i preferencje wyboru specjalizacji po ukończeniu studiów medycznych. Z danych empirycznych wynika, że wybór studiów medycznych przez młodzież jest determinowany potencjalnym awansem społecznym związanym z tym zawodem. Co więcej, należy podkreślić, że wybór ten jedynie w 30% jest podyktowany pozycją zawodową rodziców. Kolejną kwestią jest rzadkość podejmowania (5% badanych) przez studentów medycyny zawodu lekarza rodzinnego, co wiąże się – w ich przekonaniu – z mniejszym prestiżem zawodowym oraz niedostatecznie satysfakcjonującymi zarobkami w zawodzie. |
Deskryptory TESE: |
medycyna człowieka, studia wyższe, edukacja, społeczeństwo, badania naukowe, student, kariera szkolna, planowanie edukacji, przejście ze szkoły średniej do wyższej |
TESE descriptors: |
human medicine, higher education course, education, society, research, student, school career, educational planning, transition from upper secondary to higher education |
Publikacje: |
- Czachowski, S. (2006). Czy studia medyczne są drogą do elity społecznej? Forum Oświatowe 1, 91-103.
|