BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czy studia wyższe spełniają oczekiwania studenta?
Instytucja:
Data: [1989]
Badacz: Wanda Krzemińska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie oczekiwań studentów wobec studiów na wyższej uczelni. W badaniu wzięło udział 230 osób studiujących filologię romańską, w tym 130 na pierwszym roku i 100 pod koniec piątego. W większości studenci studiowali na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, częściowo zaś na Uniwersytecie Warszawskim. Do analizy przyjęto 122 ankiety studentów pierwszego roku i 83 studentów piątego roku. Część pierwsza kwestionariusza ankiety zawierała pytanie: Czego oczekujesz od studiów pedagogicznych? (dla studentów pierwszego roku) albo: Czy studia filologiczne spełniły twe oczekiwania? (dla studentów piątego roku). Po pytaniu wyliczono możliwe odpowiedzi: znajomość języka obcego, wiedza filologiczna, możność wyjazdów za granicę, rozwój intelektualny, samodzielność życiowa, przygotowanie do zawodu, intelektualna przyjemność studiowania, status człowieka wykształconego, podjęcie interesującej pracy, rozwój osobowości, udział w życiu studenckim. W drugiej części ankiety rozwinięto zagadnienia poruszone w części pierwszej. Studenci pierwszego roku filologii romańskiej oczekują od studiów przede wszystkim: dobrej znajomości języka obcego, intensywnego rozwoju intelektualnego; wielu chciałoby poszerzyć wiedzę humanistyczną albo wyspecjalizowaną filologiczną. W większości studenci nie mają żadnych oczekiwań co do przygotowania do zawodu. Studenci piątego roku – jak się okazało – byli bardzo rozczarowani studiami filologicznymi, zwłaszcza jeśli chodzi o: znajomość języka obcego, przygotowanie do zawodu, rozwój indywidualny. Studentom ostatniego roku studiów nauka uniwersytecka pozwoliła, pośrednio albo bezpośrednio, wyjechać za granicę (około 50% ankietowanych). Respondenci traktowali te wyjazdy przede wszystkim jako możliwość sprawdzenia umiejętności nabytych na studiach. W opinii studentów pierwszego roku studia powinny przygotowywać do zawodów: nauczyciela, tłumacza, pracownika oświaty albo naukowca. Mniej niż połowa jednak stwierdziła, że studia spełniają to zadanie w pełni. 60% respondentów studiujących na pierwszym roku wybrało filologię romańską ze względu na intelektualną przyjemność studiowania. Status magistra filologii w opinii 72% studentów pierwszego roku nie łączył się z żadnym z takich czynników jak: wykonywanie twórczej pracy, wysokie poważanie społeczne, wysokie zarobki. Opinie na temat statusu magistra filologii romańskiej są łagodniejsze w przypadku studentów piątego roku – 42% stwierdziło, że status ten nie idzie w parze ze wspomnianymi czynnikami. 61% studentów pierwszego roku sądziło, że ukończenie studiów filologicznych pozwoli im zdobyć interesującą pracę; 39% stwierdziło jednak, że studia nie dają takiej możliwości. Wyniki badania wykazały, że studia na filologii romańskiej na obu uczelniach nie spełniły oczekiwań studentów. Satysfakcję respondenci osiągnęli tylko w kilku dziedzinach, luźno związanych z samym przedmiotem studiowania. Niespójność ta prawdopodobnie wiąże się z wygórowanymi oczekiwaniami kandydatów, związanymi ze studiami na wyższej uczelni.

Deskryptory TESE: student, francuski, studia wyższe, szkolnictwo wyższe, postawa wobec szkoły, niezadowolenie ze szkoły, wybór studiów
TESE descriptors: student, French, higher education course, higher education, attitude towards school, school disaffection, choice of studies
Publikacje:
  • Krzemińska, W. (1990). Czy studia wyższe spełniają oczekiwania studenta? Dydaktyka Szkoły Wyższej, 2, 3-14.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"