Abstrakt: |
Badanie miało na celu ukazanie wpływu ćwiczeń graficznych na rozwijanie u dzieci sześcioletnich gotowości psychomotorycznej do nauki pisania. Program stymulacji psychomotorycznej zawierał ćwiczenia ruchowo-graficzne, zabawy i zajęcia graficzne, rysowanie symboli graficznych i próby pisania, ćwiczenia grafomotoryczne. Badanie przeprowadzono w Samorządowym Przedszkolu nr 51 w Białymstoku w grupie 16 dzieci uczących się w tym samym oddziale przedszkolnym. Porównanie wyników pomiaru początkowego i końcowego ujawniło: poprawę spostrzegania wzrokowego dzieci średnio o 20,1% przy ogólnym poziomie spostrzegania wynoszącym 89,1% (rozpiętość od 78,8% do 97,8%, dziewięcioro dzieci powyżej średniej i jedno poniżej); poprawę pamięci ruchowej, która była wśród badanych wysoka i wyrównana (małe rozproszenie wyników, aż dziewięcioro dzieci uzyskało wynik maksymalny); poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej o 17,6% do wartości 81,2% oraz wyrównanie poziomu uczniów (troje dzieci uzyskało bardzo wysokie wyniki, a dwoje poniżej dolnej granicy odchylenia standardowego); poprawę sprawności manualnej o 29,2% do wartości 79,2% oraz wyrównanie poziomu uczniów (tylko jedno dziecko znalazło się poniżej średniej); poprawę gotowości psychomotorycznej wszystkich dzieci o 5-22 pkt w wynikach końcowych. |