Obserwuj
Tytuł badania: |
Czy sześciolatki powinny iść do szkoły? |
Instytucja: |
|
Data: |
6 czerwca 2013 – 12 czerwca 2013 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii społecznej na temat obniżenia wieku szkolnego oraz potencjalnego referendum w tej sprawie. Badaniem sondażowym objęto reprezentatywną próbę losową dorosłych mieszkańców Polski (N = 1010). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że większość respondentów popierała ideę upowszechnienia edukacji przedszkolnej pięciolatków (78%) i czterolatków (61%). Odsetki te wzrosły w stosunku do 2009 roku (odpowiednio 76% i 51%). Respondenci byli w większości poinformowani o zmianach mających nastąpić w 2014 roku w związku z obniżeniem wieku szkolnego (84%). Zarówno ogół badanych, jak i rodzice dzieci w wieku do lat pięciu byli najczęściej przeciwnikami tych zmian (po 64%). Idea obniżenia wieku szkolnego budziła w badanych raczej obawy niż nadzieje (52%), ewentualnie tyle samo obaw, co nadziei (26%). Tylko 31% respondentów uważało, że dzieci sześcioletnie powinny rozpocząć naukę w szkole. Wśród najważnieszych powodów sprzeciwu wobec obniżenia wieku szkolnego znalazło się twierdzenie, że dzieci są w tym wieku zbyt małe, żeby rozpocząć edukację szkolną (64%). Wskazywano również na niewystarczający poziom przygotowania szkół do przyjęcia sześciolatków (16%) oraz na złe przygotowanie reformy (12%). Zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy reformy nie akceptowali proponowanego przez rząd etapowego wprowadzania zmian. 64% sprzeciwiało się objęciu obowiązkiem szkolnym sześciolatków urodzonych w pierwszej połowie roku. Rozwiązanie to popierało 22% respondentów. Aż 70% badanych było zwolennikami organizacji referendum w sprawie obniżenia wieku szkolnego. |
Deskryptory TESE: |
przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, wiek wstępowania do szkoły, reforma szkolnictwa, postawa, społeczeństwo |
TESE descriptors: |
transition from pre-primary to primary education, school starting age, educational reform, attitude, society |
Publikacje: |
- CBOS. (2013). Czy sześciolatki powinny iść do szkoły? Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_090_13.PDF
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.