BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czy segregacja uczniów ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne zwiększa efektywność nauczania mierzoną metodą EWD?
Data: [2008]
Badacz: Roman Dolata
Abstrakt:

Główny problem badawczy stanowiła ewaluacja jawnej funkcji segregacji wewnątrzszkolnych. Weryfikacji poddano hipotezę o związku segregacji i zwiększeniu efektywności nauczania. Do analizy posłużyły wyniki egzaminacyjne sprawdzianu 2003 – egzaminu gimnazjalnego 2006 oraz sprawdzianu 2004 – egzaminu gimnazjalnego 2007. Weryfikując przyjęte założenie, posłużono się metodą edukacyjnej wartości dodanej (EWD). Szkoły ze względu na wskaźnik segregacji podzielono na trzy grupy: brak występowania segregacji – wskaźnik wynoszący od 0 do 5%; niskie nasilenie segregacji – wskaźnik od 6 do 24%; wysokie nasilenie segregacji – wskaźnik wynoszący ponad 25%. Silny wzrost poziomu segregacji nastąpił w 60 gimnazjach, a silny spadek – w 75. Oceny efektywności nauczania dokonano za pomocą regresyjnego modelu szacowania edukacyjnej wartości dodanej (zmiennymi kontrolnymi były płeć i dysleksja). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w szkołach, w których nastąpił wzrost segregacji, wzrósł też wskaźnik efektywności nauczania (w obszarze nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych). Natomiast w szkołach, w których poziom segregacji znacząco spadł, nie odnotowano zmian efektywności kształcenia. Otrzymane wyniki potwierdziły bardzo słaby (różnice między wynikami w roku 2006 i 2007 były niewielkie – największa różnica wynosiła 0,05 odchylenia standardowego wskaźnika EWD), ale jednoznaczny związek między poziomem segregacji wewnątrzszkolnych a efektywnością nauczania.

Deskryptory TESE: postępy w nauce, ocenianie, egzamin końcowy, zachowania społeczne, efekt uczenia się, gimnazjum, przejście ze szkoły podstawowej do gimnazjum, szkoła, niedostateczne osiągnięcia w nauce
TESE descriptors: study progress, marking, final examination, social behaviour, learning outcome, lower secondary, transition from primary to lower secondary education, school, re-assessment
Publikacje:
  • Dolata, R. (2009). Czy segregacja uczniów ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne zwiększa efektywność nauczania mierzoną metodą EWD? Edukacja, 1, 60-68.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"