Abstrakt: |
Główny problem badawczy stanowiła ewaluacja jawnej funkcji segregacji wewnątrzszkolnych. Weryfikacji poddano hipotezę o związku segregacji i zwiększeniu efektywności nauczania. Do analizy posłużyły wyniki egzaminacyjne sprawdzianu 2003 – egzaminu gimnazjalnego 2006 oraz sprawdzianu 2004 – egzaminu gimnazjalnego 2007. Weryfikując przyjęte założenie, posłużono się metodą edukacyjnej wartości dodanej (EWD). Szkoły ze względu na wskaźnik segregacji podzielono na trzy grupy: brak występowania segregacji – wskaźnik wynoszący od 0 do 5%; niskie nasilenie segregacji – wskaźnik od 6 do 24%; wysokie nasilenie segregacji – wskaźnik wynoszący ponad 25%. Silny wzrost poziomu segregacji nastąpił w 60 gimnazjach, a silny spadek – w 75. Oceny efektywności nauczania dokonano za pomocą regresyjnego modelu szacowania edukacyjnej wartości dodanej (zmiennymi kontrolnymi były płeć i dysleksja). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w szkołach, w których nastąpił wzrost segregacji, wzrósł też wskaźnik efektywności nauczania (w obszarze nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych). Natomiast w szkołach, w których poziom segregacji znacząco spadł, nie odnotowano zmian efektywności kształcenia. Otrzymane wyniki potwierdziły bardzo słaby (różnice między wynikami w roku 2006 i 2007 były niewielkie – największa różnica wynosiła 0,05 odchylenia standardowego wskaźnika EWD), ale jednoznaczny związek między poziomem segregacji wewnątrzszkolnych a efektywnością nauczania. |