BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czy reakcje emocjonalne młodzieży na odrzucenie i akceptację interpersonalną mogą być regulowane wyodrębnieniem schematu Ja z My?
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Joanna Rajchert
Abstrakt:

W badaniu przyjęto wstępnie, że większe nasilenie negatywnych i mniejsze pozytywnych emocji będzie spowodowane przez odrzucenie oraz sytuację neutralną w większym stopniu niż przez akceptację. Założono także, że poznawcze wyodrębnienie schematu Ja będzie moderować reakcje emocjonalne młodzieży na odrzucenie versus akceptację interpersonalną. Badanie przeprowadzono w schemacie 3 x 2. Uczestnikami badania byli uczniowie z dwóch szkół gimnazjalnych w podwarszawskiej miejscowości. Wszyscy respondenci byli w wieku 15 lat. W badaniu uwzględniono wyniki 137 osób, w tym 59 chłopców i 78 dziewcząt. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że młodzież w okresie dorastania jest tak samo jak dorośli zdolna do postrzegania różnic i podobieństw między Ja a My. Nie zaobserwowano interakcyjnego wpływu zmiennych niezależnych na poziom emocji uczniów. Natomiast poziom emocji badanej młodzieży różnił się pod względem nasilenia emocji negatywnych w zależności od charakteru podanej informacji (akceptacja albo wykluczenie).

Autorskie słowa kluczowe: odrzucenie, akceptacja, wyodrębnienie Ja, reakcja emocjonalna
Author's Keywords: rejection, acceptance, self distinctiveness, emotional reactions
Deskryptory TESE: młodzież, gimnazjum, postawa, osobowość, krytycyzm, kompetencje, relacje interpersonalne
TESE descriptors: youth, lower secondary, attitude, personality, critical sense, competence, interpersonal relations
Publikacje:
  • Rajchert, J. (2008). Czy reakcje emocjonalne młodzieży na odrzucenie i akceptację interpersonalną mogą być regulowane wyodrębnieniem schematu Ja z My? Psychologia Społeczna, 2, 133-150.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"