Tytuł badania: |
Czy reakcje emocjonalne młodzieży na odrzucenie i akceptację interpersonalną mogą być regulowane wyodrębnieniem schematu Ja z My? |
Instytucja: |
|
Data: |
[2007] |
Badacz: |
Joanna Rajchert |
Abstrakt: |
W badaniu przyjęto wstępnie, że większe nasilenie negatywnych i mniejsze pozytywnych emocji będzie spowodowane przez odrzucenie oraz sytuację neutralną w większym stopniu niż przez akceptację. Założono także, że poznawcze wyodrębnienie schematu Ja będzie moderować reakcje emocjonalne młodzieży na odrzucenie versus akceptację interpersonalną. Badanie przeprowadzono w schemacie 3 x 2. Uczestnikami badania byli uczniowie z dwóch szkół gimnazjalnych w podwarszawskiej miejscowości. Wszyscy respondenci byli w wieku 15 lat. W badaniu uwzględniono wyniki 137 osób, w tym 59 chłopców i 78 dziewcząt. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że młodzież w okresie dorastania jest tak samo jak dorośli zdolna do postrzegania różnic i podobieństw między Ja a My. Nie zaobserwowano interakcyjnego wpływu zmiennych niezależnych na poziom emocji uczniów. Natomiast poziom emocji badanej młodzieży różnił się pod względem nasilenia emocji negatywnych w zależności od charakteru podanej informacji (akceptacja albo wykluczenie). |
Autorskie słowa kluczowe: |
odrzucenie, akceptacja, wyodrębnienie Ja, reakcja emocjonalna |
Author's Keywords: |
rejection, acceptance, self distinctiveness, emotional reactions |
Deskryptory TESE: |
młodzież, gimnazjum, postawa, osobowość, krytycyzm, kompetencje, relacje interpersonalne |
TESE descriptors: |
youth, lower secondary, attitude, personality, critical sense, competence, interpersonal relations |
Publikacje: |
- Rajchert, J. (2008). Czy reakcje emocjonalne młodzieży na odrzucenie i akceptację interpersonalną mogą być regulowane wyodrębnieniem schematu Ja z My? Psychologia Społeczna, 2, 133-150.
|