BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czy programy telewizyjne i filmy wideo są źródłem agresji u dzieci?
Data: październik 1993 – luty 1994
Badacz: Mirosława Wawrzak-Chodaczek
Abstrakt:

Przedmiotem badania były programy telewizyjne jako potencjalne źródło agresji wśród dzieci. W badaniu uczestniczyło 82 uczniów z klas I-IV szkół podstawowych we Wrocławiu i w województwie wrocławskim. Posłużono się metodą obserwacji agresywnych zachowań dzieci w szkole. Sprawdzono także, jakie programy telewizyjne i filmy są oglądane przez uczniów. Na tej podstawie wybrano dzieci do grupy preferujących „brutalną” telewizję. Ponad 28% respondentów oglądało codziennie telewizję od czterech do siedmiu godzin. 13% badanych dzieci spędzało przed telewizorem – zarówno w dni nauki szkolnej, jak i podczas weekendów – od ośmiu do 10 godzin. Dzieci chętnie oglądały w telewizji dobranocki, filmy Disneya, Hannah Barbery, filmy rysunkowe, także programy: Ciuchcia, Teleranek itp. 30% badanych oglądało program przyrodniczy Z kamerą wśród zwierząt, a 45% Zwierzęta świata. Chłopcy wolą oglądać filmy fabularne i rysunkowe, dziewczynki – melodramaty (np. Niewolnica Isaura). Ponad 50% uczniów oglądało programy telewizyjne nadawane po godzinie 20, także filmy przeznaczone tylko dla dorosłych. 56% uczniów miało w domach magnetowidy. 17% dzieci oglądało telewizję w sposób niekontrolowany przez rodziców. Uczniowie najchętniej wybierali takie filmy jak: Atomowy glina, Terminator, Armia ciemności.

Deskryptory TESE: kino, środki masowego przekazu, przemoc, opieka nad dzieckiem, rodzice
TESE descriptors: cinema, mass media, violence, childcare, parents
Publikacje:
  • Wawrzak-Chodaczek, M. (1996). Czy programy telewizyjne i filmy wideo są źródłem agresji u dzieci? W: A. Frączek i I. Pufal-Struzik (red.), Agresja wśród dzieci i młodzieży. Perspektywa psychoedukacyjna (s. 84-91). Kielce: Wydawnictwa Pedagogiczne ZNP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"