BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czy program nauczania stymuluje rozwój umysłowy dzieci?
Instytucja:
Data: [1990]
Badacz: Krystyna Baranowicz
Abstrakt:

Celem badań było określenie, w jakim stopniu nabywanie pojęć naukowych przez dzieci jest kierowane treściami programowymi. Badanie objęło dzieci kończące edukację przedszkolną (siedmiolatki) oraz dzieci kończące kolejne klasy nauczania początkowego (ośmio-, dziewięcio- i dziesięciolatki), łącznie 760 dzieci z miast i wsi w centralnej Polsce. Do sprawdzania znajomości pojęć przyjęto technikę łączącą metodę definicji i metodę abstrakcji, opartą na czynności porównywania (pozytywnego: co wspólnego mają ptaki, negatywnego: czym różnią się ptaki i kontrastowego: czy ptak jest podobny do ryby) i wyjaśniania. W publikacji zreferowano cząstkowe rezultaty badań, dotyczące gotowości dzieci szkolnych do tworzenia pojęcia ptak; w badaniach zmierzono także gotowość do kształtowania pojęć ryba, ssak, roślina, stany skupienia wody. Z badań wynika, że nie wszystkie dzieci w wieku 7-10 lat mają na tyle ugruntowane wyobrażenie ptaka, aby mówić o różnicach i podobieństwach. Wykazano, że dzieci rozpoczynające naukę szkolną i dzieci po roku tej nauki nie różnią się poziomem gotowości do kształtowania pojęcia naukowego. Podobny poziom prezentują także dzieci po dwu latach nauki szkolnej.

Deskryptory TESE: program nauczania, rozwój poznawczy, treści kształcenia, szkoła podstawowa, uczeń, rozwój dziecka, wiedza, rozumienie
TESE descriptors: curriculum, cognitive development, content of learning, primary school, pupil, child development, knowledge, comprehension
Publikacje:
  • Baranowicz, K. (1991). Czy program nauczania stymuluje rozwój umysłowy dzieci? Życie Szkoły, 9, 515-522.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"