Abstrakt: |
Celem badań było określenie, w jakim stopniu nabywanie pojęć naukowych przez dzieci jest kierowane treściami programowymi. Badanie objęło dzieci kończące edukację przedszkolną (siedmiolatki) oraz dzieci kończące kolejne klasy nauczania początkowego (ośmio-, dziewięcio- i dziesięciolatki), łącznie 760 dzieci z miast i wsi w centralnej Polsce. Do sprawdzania znajomości pojęć przyjęto technikę łączącą metodę definicji i metodę abstrakcji, opartą na czynności porównywania (pozytywnego: co wspólnego mają ptaki, negatywnego: czym różnią się ptaki i kontrastowego: czy ptak jest podobny do ryby) i wyjaśniania. W publikacji zreferowano cząstkowe rezultaty badań, dotyczące gotowości dzieci szkolnych do tworzenia pojęcia ptak; w badaniach zmierzono także gotowość do kształtowania pojęć ryba, ssak, roślina, stany skupienia wody. Z badań wynika, że nie wszystkie dzieci w wieku 7-10 lat mają na tyle ugruntowane wyobrażenie ptaka, aby mówić o różnicach i podobieństwach. Wykazano, że dzieci rozpoczynające naukę szkolną i dzieci po roku tej nauki nie różnią się poziomem gotowości do kształtowania pojęcia naukowego. Podobny poziom prezentują także dzieci po dwu latach nauki szkolnej. |