BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O konieczności włączenia kształcenia komunikacji interpersonalnej w toku studiów nauczycielskich
Instytucja:
Data: 2003 – 2005
Badacz: Piotr Zbróg
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza sposobu postrzegania przez nauczycieli polonistów kształcenia językowego w zreformowanej szkole. Materiał badawczy zbierano za pomocą ankiety w trakcie spotkań autora z nauczycielami polonistami podczas konferencji na temat kształcenia językowego uczniów w zreformowanej szkole, odbywających się w wielu miastach Polski. Ogólna liczba badanych nauczycieli w przybliżeniu wyniosła prawie trzy tysiące. Wyniki badania potwierdziły utożsamianie przez nauczycieli kształcenia językowego z nauką o języku. Zaniechania włączania do edukacji szkolnej zajęć rozwijających umiejętności porozumiewania się i skutecznego komunikowania się (zarówno pomiędzy uczniami, jak i w relacji nauczyciel – uczeń) dowodzą odpowiedzi nauczycieli, którzy w zdecydowanej większości deklarowali, że nigdy nie uczestniczyli w żadnym kursie doskonalącym kompetencje komunikacyjne. Ma to swoje przełożenie na praktykę szkolną: badani opowiadali się za koniecznością przekazania uczniom wiedzy o systemie językowym, pomijając tym samym umiejętności komunikacji międzyludzkiej.

Deskryptory TESE: język, gramatyka, komunikacja niewerbalna, komunikacja werbalna, kształcenie nauczycieli, relacja nauczyciel – uczeń, kompetencje społeczne, umiejętności komunikowania się
TESE descriptors: language, grammar, non-verbal communication, verbal communication, teacher education, teacher-student relation, social competences, communicative competences
Publikacje:
  • Zbróg, P. (2008). O konieczności włączenia kształcenia komunikacji interpersonalnej w toku studiów nauczycielskich. W: K. Sujak-Lesz (red.), Kształcenie nauczycieli w szkole wyższej. Wybrane zagadnienia (s. 77-84). Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"