Obserwuj
Tytuł badania: |
O konieczności włączenia kształcenia komunikacji interpersonalnej w toku studiów nauczycielskich |
Instytucja: |
|
Data: |
2003 – 2005 |
Badacz: |
Piotr Zbróg |
Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza sposobu postrzegania przez nauczycieli polonistów kształcenia językowego w zreformowanej szkole. Materiał badawczy zbierano za pomocą ankiety w trakcie spotkań autora z nauczycielami polonistami podczas konferencji na temat kształcenia językowego uczniów w zreformowanej szkole, odbywających się w wielu miastach Polski. Ogólna liczba badanych nauczycieli w przybliżeniu wyniosła prawie trzy tysiące. Wyniki badania potwierdziły utożsamianie przez nauczycieli kształcenia językowego z nauką o języku. Zaniechania włączania do edukacji szkolnej zajęć rozwijających umiejętności porozumiewania się i skutecznego komunikowania się (zarówno pomiędzy uczniami, jak i w relacji nauczyciel – uczeń) dowodzą odpowiedzi nauczycieli, którzy w zdecydowanej większości deklarowali, że nigdy nie uczestniczyli w żadnym kursie doskonalącym kompetencje komunikacyjne. Ma to swoje przełożenie na praktykę szkolną: badani opowiadali się za koniecznością przekazania uczniom wiedzy o systemie językowym, pomijając tym samym umiejętności komunikacji międzyludzkiej. |
Deskryptory TESE: |
język, gramatyka, komunikacja niewerbalna, komunikacja werbalna, kształcenie nauczycieli, relacja nauczyciel – uczeń, kompetencje społeczne, umiejętności komunikowania się |
TESE descriptors: |
language, grammar, non-verbal communication, verbal communication, teacher education, teacher-student relation, social competences, communicative competences |
Publikacje: |
- Zbróg, P. (2008). O konieczności włączenia kształcenia komunikacji interpersonalnej w toku studiów nauczycielskich. W: K. Sujak-Lesz (red.), Kształcenie nauczycieli w szkole wyższej. Wybrane zagadnienia (s. 77-84). Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.