BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O klasach specjalnych w szkołach masowych
Data: 1988 – 1989
Badacz: Lucyna Chrzanowska
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii uczniów i nauczycieli o klasach specjalnych dla dzieci z zaburzeniami zachowania i zagrożonych uzależnieniem. Rozpoznanie przeprowadzono w dwóch szkołach podstawowych w Ełku i trzech szkołach podstawowych w Suwałkach. Badaniem objęto 83 uczniów klas VI–VIII w wieku 13–17 lat. Do klasy szóstej specjalnej chodziło 14 badanych przez rok, do klasy siódmej – dziewięcioro przez rok i 29 przez dwa lata, do klasy ósmej – jedna osoba przez rok, 12 przez dwa lata, 18 przez trzy lata. Wszyscy badani – zanim trafili do klas specjalnych – powtarzali klasy I–VII. Wśród najpopularniejszych przedmiotów w oczach badanych znalazło się wychowanie fizyczne. Najbardziej nielubianym przedmiotem okazał się język rosyjski. Język polski lubiły 32 osoby, ani jedna nie wskazała tego przedmiotu jako nielubianego. Najwięcej badanych interesowało się sportem; na pozalekcyjne zajęcia chodziło siedem osób, na pozaszkolne – 18. 58 uczniów nie uczestniczyło w żadnych zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych. 52 badanych zaadaptowało się w klasach specjalnych, 56 pozytywnie wypowiadało się na temat nauczycieli. Mimo to 51 uczniów chciałoby zmian w funkcjonowaniu klas – zwłaszcza jeśli chodzi o stosunki koleżeńskie. 25 nauczycieli uznało pomysł tworzenia klas specjalnych za trafny. Wielu jednak dostrzegło także zagrożenia, np. brak pozytywnych wzorców zachowania. 16 nauczycieli dostrzegło pozytywne zmiany w zachowaniu uczniów, którzy przeszli do klas specjalnych, np. w zainteresowaniu przedmiotami szkolnymi i poprawie frekwencji. Badanie pozwoliło na sformułowanie następujących postulatów dotyczących klas specjalnych: konieczne jest zatrudnienie do prowadzenia klas specjalnych nauczycieli przeszkolonych oraz tych, którzy są chętni do pracy z trudną młodzieżą; należy tworzyć oddziały specjalne od klasy piątej; nie należy dołączać do istniejących oddziałów nowych uczniów; uczniowie klas specjalnych powinni mieć zwiększony wymiar godziny wychowawczej; trzeba dostosować programy nauczania do możliwości uczniów klas specjalnych.

Deskryptory TESE: kształcenie specjalne, specjalne potrzeby edukacyjne, resocjalizacja, szkolnictwo specjalne, trudności w nauce, klasa wyrównawcza
TESE descriptors: special needs education, special educational needs, correctional education, separate special education, learning difficulty, curriculum support class
Publikacje:
  • Chrzanowska, L. (1990). O klasach specjalnych w szkołach masowych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 7, 243-245.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"