BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szanse rozwoju społecznego dzieci umiarkowanie i znacznie upośledzonych umysłowo w procesie oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych przedszkola
Instytucja:
Data: 2000
Badacz: Iwona Chrzanowska
Abstrakt:

Celem badania było prześledzenie prawidłowości rozwoju osób upośledzonych umysłowo w zakresie umiejętności przystosowawczych w zależności od sfery doświadczeń (szerokości strefy wpływów) i z uwzględnieniem stopnia upośledzenia umysłowego. Badaniem objęto dzieci w wieku przedszkolnym, wykorzystano Skalę Zachowania Przystosowawczego dla Dzieci, Młodzieży i Dorosłych K. Nihiry i innych (1978) do pomiaru funkcjonowania społecznego oraz Skalę Ocen do Pomiaru Reaktywności Przedszkolaka E. Friedensberga. Analiza wyników badania pozwoliła sformułować następujące wnioski: zauważalny był nierównomierny poziom rozwoju wśród kategorii składających się na funkcjonowanie społeczne badanych. Najniższe wyniki badane dzieci osiągnęły w zakresie aktywności ekonomicznej, najwyższe zaś w kategorii samokontroli. Rozwój mowy nie należał do najbardziej zaburzonych sprawności. Płeć okazała się czynnikiem różnicującym badanych pod względem funkcjonowania społecznego – wyższy poziom funkcjonowania w tym zakresie był udziałem chłopców. Przebywanie w przedszkolu specjalnym nie przyczyniało się do obserwowalnych, statystycznie istotnych zmian w zakresie funkcjonowania społecznego badanych – najwyższe ilorazy rozwojowe były udziałem dzieci przebywających w przedszkolu najkrócej. W zakresie zaburzeń zachowania nie zaobserwowano zróżnicowania między płciami. U badanych stwierdzono brak zaburzeń zachowania w obrębie niedostosowania społecznego i przyjmowania leków. Badane dzieci o umiarkowanym upośledzeniu umysłowym, poddane oddziaływaniu pedagogicznemu przedszkola, okazały się wysokoreaktywne. Nie zaobserwowano istotnej zależności między poziomem reaktywności badanych a poziomem funkcjonowania społecznego.

Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, zachowania społeczne, rozwój dziecka, zdrowie, kompetencje społeczne, trudności w nauce
TESE descriptors: intellectual disability, social behaviour, child development, health, social competences, learning difficulty
Publikacje:
  • Chrzanowska, I. (2000). Szanse rozwoju społecznego dzieci umiarkowanie i znacznie upośledzonych umysłowo w procesie oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych przedszkola. Rocznik Pedagogiki Specjalnej, 11, 83-100.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"