Tytuł badania: |
Szanse rozwoju społecznego dzieci umiarkowanie i znacznie upośledzonych umysłowo w procesie oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych przedszkola |
Instytucja: |
|
Data: |
2000 |
Badacz: |
Iwona Chrzanowska |
Abstrakt: |
Celem badania było prześledzenie prawidłowości rozwoju osób upośledzonych umysłowo w zakresie umiejętności przystosowawczych w zależności od sfery doświadczeń (szerokości strefy wpływów) i z uwzględnieniem stopnia upośledzenia umysłowego. Badaniem objęto dzieci w wieku przedszkolnym, wykorzystano Skalę Zachowania Przystosowawczego dla Dzieci, Młodzieży i Dorosłych K. Nihiry i innych (1978) do pomiaru funkcjonowania społecznego oraz Skalę Ocen do Pomiaru Reaktywności Przedszkolaka E. Friedensberga. Analiza wyników badania pozwoliła sformułować następujące wnioski: zauważalny był nierównomierny poziom rozwoju wśród kategorii składających się na funkcjonowanie społeczne badanych. Najniższe wyniki badane dzieci osiągnęły w zakresie aktywności ekonomicznej, najwyższe zaś w kategorii samokontroli. Rozwój mowy nie należał do najbardziej zaburzonych sprawności. Płeć okazała się czynnikiem różnicującym badanych pod względem funkcjonowania społecznego – wyższy poziom funkcjonowania w tym zakresie był udziałem chłopców. Przebywanie w przedszkolu specjalnym nie przyczyniało się do obserwowalnych, statystycznie istotnych zmian w zakresie funkcjonowania społecznego badanych – najwyższe ilorazy rozwojowe były udziałem dzieci przebywających w przedszkolu najkrócej. W zakresie zaburzeń zachowania nie zaobserwowano zróżnicowania między płciami. U badanych stwierdzono brak zaburzeń zachowania w obrębie niedostosowania społecznego i przyjmowania leków. Badane dzieci o umiarkowanym upośledzeniu umysłowym, poddane oddziaływaniu pedagogicznemu przedszkola, okazały się wysokoreaktywne. Nie zaobserwowano istotnej zależności między poziomem reaktywności badanych a poziomem funkcjonowania społecznego. |
Deskryptory TESE: |
niepełnosprawność intelektualna, zachowania społeczne, rozwój dziecka, zdrowie, kompetencje społeczne, trudności w nauce |
TESE descriptors: |
intellectual disability, social behaviour, child development, health, social competences, learning difficulty |
Publikacje: |
- Chrzanowska, I. (2000). Szanse rozwoju społecznego dzieci umiarkowanie i znacznie upośledzonych umysłowo w procesie oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych przedszkola. Rocznik Pedagogiki Specjalnej, 11, 83-100.
|