Abstrakt: |
Przedmiotem badań był wpływ cyklicznych kontaktów nauczyciela kultury fizycznej z rodzicami na poziom sprawności fizycznej, umiejętności i wiadomości uczniów klas I-III. Badanie objęło 1499 uczniów z 55 klas piętnastu losowo wybranych szkół województwa szczecińskiego. Grupę eksperymentalną stanowiło siedem szkół, 19 klas i 615 uczniów, resztę zakwalifikowano do grupy kontrolnej. Eksperyment trwał przez trzy lata, w trakcie których uczniowie prowadzili dzienniczki sportowe, służące nauczycielowi do zapisywania wyników sprawdzianów umiejętności, sprawności motorycznej dziecka i jego wiadomości. Informacje te musiały być podpisane przez rodziców dziecka. W grupie eksperymentalnej prowadzono również wywiadówki z rodzicami. Raz w roku badani z grupy eksperymentalnej i kontrolnej pisali sprawdzian wiadomości z kultury fizycznej przy wykorzystaniu zestawu sprawdzianów dla klas I-III autorstwa A. Mizioła. Do oceny stopnia opanowania wiadomości przez uczniów zastosowano punktację pomocniczą, na której podstawie wystawiono następnie uczniom stopnie. Wyniki badań ujawniły, że w klasie pierwszej znacznie lepsze wyniki uzyskały dzieci z grupy kontrolnej (31% ocen bardzo dobrych w grupie eksperymentalnej, 63% w grupie kontrolnej), co też było zgodne z założeniami badania. Sytuacja ta zmieniała wraz z trwaniem eksperymentu, a z jego zakończeniem grupa eksperymentalna przewyższyła pod względem wyników ze sprawdzianu grupę kontrolną (34% ocen bardzo dobrych w grupie eksperymentalnej, 15% w kontrolnej). Można na tej podstawie wnioskować o pozytywnym wpływie angażowania rodziców w problematykę kultury fizycznej. |