BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ wywiadówek z kultury fizycznej na poziom wiadomości teoretycznych uczniów klas I-III
Data: [1989] – [1992]
Badacz: Ewa Węgrzyn
Abstrakt:

Przedmiotem badań był wpływ cyklicznych kontaktów nauczyciela kultury fizycznej z rodzicami na poziom sprawności fizycznej, umiejętności i wiadomości uczniów klas I-III. Badanie objęło 1499 uczniów z 55 klas piętnastu losowo wybranych szkół województwa szczecińskiego. Grupę eksperymentalną stanowiło siedem szkół, 19 klas i 615 uczniów, resztę zakwalifikowano do grupy kontrolnej. Eksperyment trwał przez trzy lata, w trakcie których uczniowie prowadzili dzienniczki sportowe, służące nauczycielowi do zapisywania wyników sprawdzianów umiejętności, sprawności motorycznej dziecka i jego wiadomości. Informacje te musiały być podpisane przez rodziców dziecka. W grupie eksperymentalnej prowadzono również wywiadówki z rodzicami. Raz w roku badani z grupy eksperymentalnej i kontrolnej pisali sprawdzian wiadomości z kultury fizycznej przy wykorzystaniu zestawu sprawdzianów dla klas I-III autorstwa A. Mizioła. Do oceny stopnia opanowania wiadomości przez uczniów zastosowano punktację pomocniczą, na której podstawie wystawiono następnie uczniom stopnie. Wyniki badań ujawniły, że w klasie pierwszej znacznie lepsze wyniki uzyskały dzieci z grupy kontrolnej (31% ocen bardzo dobrych w grupie eksperymentalnej, 63% w grupie kontrolnej), co też było zgodne z założeniami badania. Sytuacja ta zmieniała wraz z trwaniem eksperymentu, a z jego zakończeniem grupa eksperymentalna przewyższyła pod względem wyników ze sprawdzianu grupę kontrolną (34% ocen bardzo dobrych w grupie eksperymentalnej, 15% w kontrolnej). Można na tej podstawie wnioskować o pozytywnym wpływie angażowania rodziców w problematykę kultury fizycznej.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, relacja rodzice – szkoła, ocena uczących się, metodyka, szkoła podstawowa
TESE descriptors: physical education, parent-school relation, evaluation of students, learning theory, primary school
Publikacje:
  • Węgrzyn, E. (1992). Wpływ wywiadówek z kultury fizycznej na poziom wiadomości teoretycznych uczniów klas I-III. Kultura Fizyczna, 11-12, 14-15.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"