BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ zaburzeń percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej na uczenie się matematyki
Data: [2000]
Badacz: Joanna Wikłacz
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie, na ile zaburzenia w koordynacji wzrokowo-ruchowej utrudniają naukę matematyki dzieciom o prawidłowym rozwoju intelektualnym. Badaniem objęto uczniów klas pierwszych ze Szkoły Podstawowej nr 34 w Katowicach (N = 74), spośród których wyodrębniono grupę dzieci przejawiąjących trudności w nauce (N = 13). W ramach badania zrealizowano cztery zadania badawcze: 1) Na podstawie rozmowy z nauczycielami klas pierwszych ustalono listę dzieci mających kłopoty z matematyką – liczba ta wyniosła 13 dzieci, w tym troje mających niepowodzenia w matematyce i dziesięcioro nieradzących sobie z rozwiązywaniem zadań matematycznych. 2) Ustalono poziom rozwoju operacyjnego dzieci mających kłopoty w uczeniu się matematyki – na tej podstawie wyodrębniono dzieci reprezentujące średni i wysoki poziom rozumowania operacyjnego (10 osób), by wykluczyć wpływ rozwoju intelektualnego na osiągnięcia w matematyce. 3) Za pomocą zestawu prób H. Spionek określono poziom percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej w dziesięcioosobowej grupie badanych reprezentujących średni oraz wysoki poziom rozumowania operacyjnego – na tej podstawie wytypowano siedmioro dzieci o niskiej koordynacji wzrokowo-ruchowej, w tym troje reprezentujących średni poziom i pięcioro reprezentujących wysoki poziom rozumowania operacyjnego. 4) Ustalono, na ile zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej utrudniały wytypowanym uczniom rozwiązywanie zadań – dzieci rozwiązały zadania na dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 oraz zadanie testowe, oceniano czas i sposób rozwiązywania zadań. W wyniku zgromadzonego materiału potwierdzono hipotezę mówiącą o tym, że niski poziom funkcji wzrokowej oraz zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej stanowią jedną z przyczyn nadmiernych problemów w uczeniu się matematyki. Tempo pracy badanych dzieci było zbyt wolne, by mogły nadążyć za innymi uczniami w klasie. Koncentrowały się one na poprawnym zapisie cyfr, znaków działań itp., nie na rozwiązywaniu zadań. Stanowiło to powód narastania trudności w uczeniu się matematyki oraz rodzenia się przykrych emocji związanych z lekcjami matematyki. Jeśli zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej szły w parze ze słabszymi możliwościami intelektualnymi, dzieci skazane były na poniesienie klęski w uczeniu się matematyki. Porażki na lekcjach i niezadowolenie rodziców wywoływać mogły silne napięcie emocjonalne, które w dalszej kolejności zaniża samoocenę i wpływa bardzo negatywnie na rozwój dziecka.

Deskryptory TESE: matematyka, pisanie, rozwój dziecka, rozwój fizyczny, trudności w nauce, uczenie się, proces uczenia się, postępy w nauce
TESE descriptors: mathematics, writing, child development, physical development, learning difficulty, learning, learning process, study progress
Publikacje:
  • Wikłacz, J. (2000). Wpływ zaburzeń percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej na uczenie się matematyki. Nauczyciel i Szkoła, 1, 72-82.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"