BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Podnoszenie kwalifikacji jako element oczekiwań absolwentów ZSZ przyzakładowych wobec pracy
Instytucja:
Data: [1991]
Badacz: Antoni Huczek
Abstrakt:

Celem badania było poznanie oczekiwań zawodowych absolwentów zasadniczych szkół zawodowych. Badanie ankietowe objęło 149 uczniów przyzakładowych szkół zawodowych, zlokalizowanych w województwie bielskim, których stosunek pracy w macierzystych zakładach ustał. Wyniki badania ujawniły, że do najczęściej wskazywanych oczekiwań związanych z zawodem należały duże zarobki oraz ciekawy i interesujący charakter pracy. Różnicę na tle płci badanych odnotowano przy odpowiedzi „praca lekka fizycznie”, którą częściej wybierały kobiety (66% wskazań w porównaniu z 14,1% wskazań mężczyzn), oraz „praca zgodna z wyuczonym zawodem”, którą częściej wskazywali mężczyźni (39,4% wskazań w porównaniu z 12% wskazań kobiet). Test chi-kwadrat ujawnił istotną statystycznie zależność oczekiwań zawodowych od płci respondentów. W podnoszeniu kwalifikacji badani upatrywali przede wszystkim korzyści materialnych i okazji do „bycia kimś więcej” (26,1% respondentów). Kobiety nieco częściej widziały dodatkowe korzyści podnoszenia kwalifikacji w zwiększeniu uznania szefa i innych pracowników. Test chi-kwadrat nie ujawnił jednak zależności statystycznej między zmienną „płeć” a stosunkiem do podnoszenia kwalifikacji zawodowych. W odpowiedzi na pytanie o czynniki sprzyjające uzyskaniu lepszej pracy w macierzystym zakładzie kobiety częściej wskazywały pracowitość, mężczyźni zaś kwalifikacje. Dobre stosunki z przełożonymi okazały się w oczach badanych nie mniej ważne od pracowitości i kwalifikacji.

Deskryptory TESE: kwalifikacje zawodowe, szkoła średnia o profilu zawodowym, postawa, absolwent, płeć
TESE descriptors: vocational qualification, vocational school, attitude, school leaver, gender
Publikacje:
  • Huczek, A. (1991). Podnoszenie kwalifikacji jako element oczekiwań absolwentów ZSZ przyzakładowych wobec pracy. Pedagogika Pracy, 1, 73-78.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"