Abstrakt: |
Przedmiotem badania była skuteczność edukacji nieformalnej, finansowanej ze środków unijnych – jako instrumentu wpływającego na konkurencyjny rozwój regionu oraz indywidualną ścieżkę rozwoju mieszkańców. Założono wstępnie, że edukacja nieformalna ma pozytywny wpływ na podnoszenie kompetencji na rynku pracy w regionie. Badaniem objęto 100 osób biorących udział w szkoleniach przeprowadzanych przez Fundację Rozwoju Regionu Łukta. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety złożony z 25 pytań zamkniętych. W badanej próbie znalazło się 60,6% kobiet. Wyższym wykształceniem legitymowało się 57,6% uczestników, średnim 39,4%, a zawodowym 3%. W opinii 66,7% badanych udział w szkoleniach wpłynął na ich komunikację z przełożonymi, a zdaniem 63,3% na relacje z pracownikami. Poprawę w kontaktach rodzinnych dzięki szkoleniom odczuło 42,4% respondentów. Ponad 80% uczestników badania stwierdziło, że szkolenia powiększyły ich zasoby wiedzy. Co trzeci badany zauważył poprawę samooceny. 45,5% respondentów uważało, że udział w szkoleniach wpłynął na wzrost ich zarobków, pozostali ankietowani nie odczuli takiej poprawy. Wśród osób w wieku 20–30 lat 25% zgłosiło średnie zapotrzebowanie na doskonalenie zawodowe, a 62,5% – duże. W grupie respondentów w wieku 31–40 lat 40% miało średnie potrzeby doskonalenia zawodowego. Największe zapotrzebowanie na doskonalenie zawodowe miały kobiety – 47,4% zgłosiło duże zapotrzebowanie, 31,6% średnie, 21% małe albo brak. Wśród mężczyzn 30,8% miało duże zapotrzebowanie i 38,5% średnie. |