BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Podmiotowość rodziny i szkoły w edukacji dzieci i młodzieży
Data: 1999 – 2000
Badacz: Grażyna Gajewska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu całościowej analizy przestrzeni życia dzieci i młodzieży (a przede wszystkim wartości środowiska w zakresie edukacyjnym, poczucia emocjonalnego oparcia oraz postaw wobec zmian). Próbę badawczą stanowiło 316 osób (w tym 160 dziewcząt i 156 chłopców) w wieku od 9 do 16 lat (w tym 140 w przedziale 9-12 lat oraz 176 w przedziale 13-16 lat) uczęszczających do 4 szkół w Zielonej Górze. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że im wyższa jakość środowiska rodzinnego pod względem edukacyjnym, tym wyższe poczucie oparcia oraz poczucie oparcia w środowisku szkolnym. W sytuacji 63,3% respondentów rodzina i szkoła stanowiły umiarkowanie wartościowe środowiska edukacyjne (zgodnie ze zgromadzonym materiałem jedynie 1,9% uczniów żyło w środowisku wysoce wartościowym). Ponadto zaobserwowano, że jakość rodziny pod względem edukacyjnym była nieco wyższa wobec dzieci młodszych niż starszych. Dodatkowo stwierdzono, że oparcie dzieci w rodzinie będzie wyższe, jeśli m.in. będą miały bardziej pozytywny obraz ojca, matka będzie krócej pracować, a dziecko będzie posiadać w domu własną przestrzeń przystosowaną do edukacyjnych potrzeb. Brak poczucia bezpieczeństwa w szkole (z różnym nasileniem) dotyczył 29% respondentów.

Deskryptory TESE: młodzież, uczeń, rozwój dziecka, rodzina, rodzice, środowisko, postawa, relacja rodzice – dziecko, relacja nauczyciel – uczeń, środowisko społeczno-kulturowe, atmosfera w klasie, postawa wobec szkoły, postępy w nauce
TESE descriptors: youth, pupil, child development, family, parents, environment, attitude, parent-child relation, teacher-student relation, socio-cultural environment, classroom climate, attitude towards school, study progress
Publikacje:
  • Gajewska, G. (2003). Podmiotowość rodziny i szkoły w edukacji dzieci i młodzieży. Rocznik Lubuski, 29, 177-188.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"