Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu całościowej analizy przestrzeni życia dzieci i młodzieży (a przede wszystkim wartości środowiska w zakresie edukacyjnym, poczucia emocjonalnego oparcia oraz postaw wobec zmian). Próbę badawczą stanowiło 316 osób (w tym 160 dziewcząt i 156 chłopców) w wieku od 9 do 16 lat (w tym 140 w przedziale 9-12 lat oraz 176 w przedziale 13-16 lat) uczęszczających do 4 szkół w Zielonej Górze. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że im wyższa jakość środowiska rodzinnego pod względem edukacyjnym, tym wyższe poczucie oparcia oraz poczucie oparcia w środowisku szkolnym. W sytuacji 63,3% respondentów rodzina i szkoła stanowiły umiarkowanie wartościowe środowiska edukacyjne (zgodnie ze zgromadzonym materiałem jedynie 1,9% uczniów żyło w środowisku wysoce wartościowym). Ponadto zaobserwowano, że jakość rodziny pod względem edukacyjnym była nieco wyższa wobec dzieci młodszych niż starszych. Dodatkowo stwierdzono, że oparcie dzieci w rodzinie będzie wyższe, jeśli m.in. będą miały bardziej pozytywny obraz ojca, matka będzie krócej pracować, a dziecko będzie posiadać w domu własną przestrzeń przystosowaną do edukacyjnych potrzeb. Brak poczucia bezpieczeństwa w szkole (z różnym nasileniem) dotyczył 29% respondentów. |