BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój kompetencji językowych dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w toku zamierzonych oddziaływań stymulacyjnych
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: [1990]
Badacz: Jan Pilecki, Agnieszka Żak
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu zamierzonych działań stymulacyjnych na rozwój kompetencji językowych dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Badanie przeprowadzono w dwóch ośrodkach szkolno-wychowawczych z Krakowa, objęto nim 23 uczniów klasy czwartej, w tym 9 dziewcząt i 14 chłopców. Główną metodą był eksperyment pedagogiczny, metody pomocnicze stanowiły: obserwacja, analiza dokumentów, wywiad, metoda indywidualnych przypadków. Podstawę eksperymentu stanowił program stymulacji językowej dzieci dziesięcio-, trzynastoletnich, upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, składający się z ośmiu sesji, powtórzonych dwukrotnie w ciągu trzech miesięcy. Spotkania odbywały się indywidualnie i grupowo. Na początku i na końcu programu zbadano trzy aspekty językowe: zasób słownictwa – mierzony podtestem Słownik ze Skali Inteligencji Wechslera, język ekspresyjny – testem sprawdzającym zdolności opisu czterech prostych przedmiotów, język narracyjny – testem opowiadania zaaranżowanej sytuacji. Wyniki potwierdziły skuteczność przeprowadzonego programu stymulacji językowej. Wzrósł zasób słownictwa badanych dzieci – w podteście Słownik przed eksperymentem uzyskały średnio 4,4 punkty przeliczone, po eksperymencie – średnio sześć punktów przeliczonych. W teście wstępnym języka ekspresyjnego dziecko użyło średnio 47 słów, wypowiedzi były proste, opis przedmiotu obejmował dziewięć kategorii; w teście końcowym dziecko użyło średnio 92 słów, przedmioty były opisywane w trzech dodatkowych kategoriach. Również test języka narracyjnego wskazał na wzbogacenie słownika badanych – przed eksperymentem użyli oni ogółem 315 słów, po eksperymencie – 536; w teście wstępnym dzieci dostrzegły 53% wszystkich elementów, w końcowym – 86%. Zaobserwowano transfer pozytywny – przenoszenie doświadczeń z zajęć rozwijających język ekspresyjny na kształtowanie się i podniesienie poziomu języka narracyjnego. Korzystne zmiany w rozwoju kompetencji językowej nastąpiły u dzieci, które w testach wstępnych uzyskały niskie i średnie wyniki. Stwierdzono, że w pośredni sposób na rozwój kompetencji mogły wpłynąć: wiek, inteligencja, aktywność własna. Zarówno podczas testów początkowych, jak i końcowych, lepsze wyniki uzyskiwały dziewczęta niż chłopcy.

Deskryptory TESE: umiejętności komunikowania się, kompetencje językowe, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, kształcenie specjalne, specjalne potrzeby edukacyjne, dziecko, zajęcia wyrównawcze
TESE descriptors: communicative competences, language skills, intellectual disability, disability, special needs education, special educational needs, child, curriculum support
Publikacje:
  • Pilecki, J. i Żak, A. (1994). Rozwój kompetencji językowych dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w toku zamierzonych oddziaływań stymulacyjnych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Pedagogiczne, 19, 39-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"