BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój języka mówionego uczniów młodszych klas szkoły specjalnej dla lekko upośledzonych umysłowo w toku zamierzonych oddziaływań stymulacyjnych
Instytucja:
Data: [1990]
Badacz: Elżbieta Minczakiewicz
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu ćwiczeń stymulujących (zabawa origami) na poziom rozwoju języka mówionego uczniów młodszych klas szkoły specjalnej dla lekko upośledzonych umysłowo. W pierwszym etapie badania dzieci wypowiadały się na temat ilustracji Przyjaciele oraz czteroobrazkowej historyjki Zabawa zwierząt. W drugim etapie dzieci przez osiem tygodni, podczas dwóch godzin tygodniowo, bawiły się origami. W etapie końcowym powielono czynności z etapu pierwszego. Badaniem objęto 32 dzieci w wieku od 8 do 10 lat z dwu szkół specjalnych dla dzieci lekko upośledzonych umysłowo w Krakowie. W badanej grupie było 18 dziewczynek i 14 chłopców. W pierwszym etapie badania uczniowie zgromadzili podczas swoich wypowiedzi najwięcej wyrazów związanych z przedmiotami – 784 (62,4%). Na drugim miejscu znalazły się wyrazy dotyczące czynności – 221 (17,6%). Najmniej wypowiedzianych wyrazów to spójniki i przyimki – 218 (17,4%). W końcowym etapie badania zaobserwowano znaczny wzrost liczby wyrazów określających przedmioty – 1897 (63,8%); to one dominowały w wypowiedziach uczniów. O ponad połowę wzrosła liczba wyrazów dotyczących czynności – 569 (19,1%). Zaobserwowano ponadto dziesięciokrotny wzrost liczby wyrazów związanych z cechami – z 33 w pierwszym etapie do 317 w etapie końcowym. W pierwszym etapie badania na wypowiedzi uczniów złożyło się 106 zdań, w tym 58 wieloczłonowych, 35 pojedynczych, siedem równoważników i sześć zdań złożonych. W etapie końcowym ogólna liczba zdań wzrosła do 204: 94 wieloczłonowe ciągi zdaniowe, 81 zdań pojedynczych, 12 równoważników i 17 zdań złożonych. Uczniowie lekko upośledzeni umysłowo z wadami mowy mają ogromne trudności w konstruowaniu wypowiedzi i precyzowaniu myśli. Dlatego tak duże znaczenie mają ćwiczenia stymulujące, które wpływają dodatnio na wyższy stopień aktywności mownej uczniów, podejmowanie przez nich spontanicznych rozmów, zwłaszcza z dorosłymi, a także na częstsze informowanie o własnych doznaniach i zgłaszanie swoich potrzeb oraz życzeń.

Deskryptory TESE: upośledzenie, kształcenie specjalne, specjalne potrzeby edukacyjne, resocjalizacja, terapia zajęciowa, umiejętności komunikowania się, rozwój dziecka
TESE descriptors: disability, special needs education, special educational needs, correctional education, occupational therapy, communicative competences, child development
Publikacje:
  • Minczakiewicz, E. (1994). Rozwój języka mówionego uczniów młodszych klas szkoły specjalnej dla lekko upośledzonych umysłowo w toku zamierzonych oddziaływań stymulacyjnych. Logopedia, 21, 37-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"