BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Problemy życiowe młodzieży
Instytucja:
Data: wrzesień 1989
Badacz: Henryka Długosz
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytania o ważne problemy życiowe młodzieży: Które z trudności są powszechnie stresujące dla osób o przewadze postaw twórczych lub odtwórczych? Jaka jest treść czynników dynamizujących i hamujących rozwój u osób o postawach odtwórczych lub twórczych? W anonimowym badaniu uczestniczyło 243 uczniów szkół średnich w Kielcach (150 z klas pierwszych, 93 z klas trzecich). Do wyłonienia postaw zastosowano kwestionariusz KANH S. Popka (1987); badani wypełniali także kwestionariusz, częściowo sporządzony według S. Packa (1984), obejmujący: zestawienie problemów życiowych, dostrzegane u siebie wady i zalety, treść obaw, treść aspiracji, preferowane cele życiowe. Wśród badanych 84,8% prezentowało postawę twórczą, 15,2% – odtwórczą. Wyłoniono dziewięć kategorii problemów życiowych młodzieży: problemy szkolne, problemy społeczno-rodzinne, trudności materialne, komplikacje emocjonalno-uczuciowe, rozwój osobisty, zdrowie, trudności dnia codziennego, problemy makrospołeczne, wygląd zewnętrzny. W klasach pierwszych więcej problemów dostrzegały osoby o postawach twórczych, w klasach trzecich – osoby o postawach odtwórczych. Dominujące były problemy szkolne (tylko uczniowie klas trzecich o postawach odtwórczych wymienili jako najważniejsze problemy materialne). Wśród obaw najwyższą rangę uzyskały problemy związane ze zdrowiem, następnie ze szkołą i kontaktami społecznymi. Najczęstsze były aspiracje związane z rozwojem osobistym, pragnieniami dotyczącymi uczuć, osiągnięć szkolnych – te ostatnie miały wyższą rangę u uczniów klas trzecich. Najczęściej wymieniane wady dotyczyły wyglądu zewnętrznego, zdolności, słabości, dopiero na czwartym miejscu pojawiło się zdrowie. Starsza młodzież niezależnie od postawy wymieniała więcej swoich wad. Wskaźniki dostrzeganych mocnych stron były wyższe niż wad (wyjątkiem byli uczniowie klas trzecich o postawach odtwórczych). Najwyraźniejsze różnice między osobami o postawach twórczych i odtwórczych ujawniły się w zakresie preferowanych wartości.

Deskryptory TESE: młodzież, postawa, osobowość, problemy zdrowotne, szkoła średnia
TESE descriptors: youth, attitude, personality, health problems, secondary school
Publikacje:
  • Długosz, H. (1993). Problemy życiowe młodzieży. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Pedagogiczne, 17, 45-59.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"