BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Problemy życiowe młodzieży i możliwości ich rozwiązywania
Data: 2006 – 2007
Badacz: Ewa Wysocka
Abstrakt:

Celem badania była próba typologizacji problemów, których doznają młodzi ludzie. Badaniem objęto 916 uczniów gimnazjum uczęszczających do szkół w województwie śląskim. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. W wyniku przeprowadzonej ankiety okazało się, że najważniejsze problemy respondentów (38,1%) dotyczyły edukacji (m.in. zbyt wysokie wymagania stawiane przez pedagogów, przeładowanie programów czy doświadczanie nierówności szans w osiąganiu sukcesu szkolnego). W dalszej kolejności ankietowani wskazywali problemy codzienne (27,4%), ideologiczne-tożsamościowe (23,8%), rodzinne (16,7%), relacyjne-interpersonalne (16,48%), przystosowawcze (8,19%), psychologiczne-intrapersonalne (6,88%) oraz rówieśnicze i partnerskie (5,13%). Zgromadzony materiał pozwolił ustalić również przewagę ocen negatywnych w postrzeganiu rzeczywistości przez badaną młodzież (61,9%). Natomiast w ocenie własnej osoby dominowało waloryzowanie pozytywne (63,43%). Zdaniem 54,8% respondentów mają oni wpływ na kształt świata (przeciwnego zdania było 27,84% osób, a brak sprecyzowanego zdania dotyczył 17,36% uczniów). Jednocześnie odsetek badanych charakteryzujących się pozytywną postawą wobec wpływu na własne życie wynosił 70,63% (negatywną opinię wyraziło 17,58%, a odpowiedź „nie wiem” wskazało 11,79%).

Autorskie słowa kluczowe: młodość, młode pokolenie, problemy życiowe, problemy rozwojowe, nastawienia życiowe, model wsparcia
Author's Keywords: young age, young generation, life problems, developmental problems, life attitudes, support model
Deskryptory TESE: młodzież, gimnazjum, uczeń, postawa, zachowania społeczne, zachowania, rozwiązywanie problemów, rozwój poznawczy
TESE descriptors: youth, lower secondary, pupil, attitude, social behaviour, behaviour, problem solving, cognitive development
Publikacje:
  • Wysocka, E. (2009). Problemy życiowe młodzieży i możliwości ich rozwiązywania. Pedagogika Społeczna, 3-4, 39-61.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"