Abstrakt: |
Celem badania była próba typologizacji problemów, których doznają młodzi ludzie. Badaniem objęto 916 uczniów gimnazjum uczęszczających do szkół w województwie śląskim. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. W wyniku przeprowadzonej ankiety okazało się, że najważniejsze problemy respondentów (38,1%) dotyczyły edukacji (m.in. zbyt wysokie wymagania stawiane przez pedagogów, przeładowanie programów czy doświadczanie nierówności szans w osiąganiu sukcesu szkolnego). W dalszej kolejności ankietowani wskazywali problemy codzienne (27,4%), ideologiczne-tożsamościowe (23,8%), rodzinne (16,7%), relacyjne-interpersonalne (16,48%), przystosowawcze (8,19%), psychologiczne-intrapersonalne (6,88%) oraz rówieśnicze i partnerskie (5,13%). Zgromadzony materiał pozwolił ustalić również przewagę ocen negatywnych w postrzeganiu rzeczywistości przez badaną młodzież (61,9%). Natomiast w ocenie własnej osoby dominowało waloryzowanie pozytywne (63,43%). Zdaniem 54,8% respondentów mają oni wpływ na kształt świata (przeciwnego zdania było 27,84% osób, a brak sprecyzowanego zdania dotyczył 17,36% uczniów). Jednocześnie odsetek badanych charakteryzujących się pozytywną postawą wobec wpływu na własne życie wynosił 70,63% (negatywną opinię wyraziło 17,58%, a odpowiedź „nie wiem” wskazało 11,79%). |