BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: CHEM TUTOR application as didactic measure increasing chemical education process quality
Instytucja:
Data: 2007 – 2008
Badacz: Danuta Jyż-Kuroś, Jan Rajmund Paśko
Abstrakt:

Celem badania było zweryfikowanie skuteczności programu ChemTutor, służącego do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności z zakresu chemii. Badanie przeprowadzono techniką grup równoległych. Objęto nim dwie klasy trzecie gimnazjum, z których jedna stanowiła grupę eksperymentalną, druga zaś – kontrolną. Pierwsza grupa korzystała z programu i pliku Jak posługiwać się przygotowanymi materiałami, a druga z tradycyjnych zeszytów ćwiczeń. Badanych poinformowano o nadchodzącym sprawdzianie z działu "sole", który przeprowadzono w grudniu 2007 roku. Napisało go 25 uczniów z grupy eksperymentalnej i 22 z grupy kontrolnej. W ramach sprawdzianu uczniowie mieli za zadanie napisać 12 równań reakcji chemicznych. Postawiono dwa pytania badawcze: czy odpowiednio skonstruowane komputerowe programy dialogowe zwiększą efektywność uczniów w nauce chemii? czy programy te potrafią udzielić informacji o trudnościach i błędach, jakie napotyka uczeń w czasie rozwiązywania danego problemu? Na podstawie wyników wstępnych badań uzyskano twierdzące odpowiedzi na powyższe pytania. Uczniowie z grupy eksperymentalnej częściej udzielali poprawnych odpowiedzi niż uczniowie z grupy kontrolnej. Różnice istotne statystycznie stwierdzono w przypadku siedmiu z 12 pytań – były to pytania, w których podano nazwę związków chemicznych o wzorach niewystępujących ani w podręczniku, ani w zeszycie ćwiczeń.
 

Deskryptory TESE: chemia, przedmiot nauczania, środki dydaktyczne, oprogramowanie dydaktyczne, komputer
TESE descriptors: chemistry, curriculum subject, teaching resourses, educational software, computer
Publikacje:
  • CHEM TUTOR application as didactic measure increasing chemical education process quality. (2008). W: J.R. Paśko, M. Nodzyńska (red.)., Badania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych (s. 177-181). Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"