Abstrakt: |
Celem badania było zweryfikowanie skuteczności programu ChemTutor, służącego do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności z zakresu chemii. Badanie przeprowadzono techniką grup równoległych. Objęto nim dwie klasy trzecie gimnazjum, z których jedna stanowiła grupę eksperymentalną, druga zaś – kontrolną. Pierwsza grupa korzystała z programu i pliku Jak posługiwać się przygotowanymi materiałami, a druga z tradycyjnych zeszytów ćwiczeń. Badanych poinformowano o nadchodzącym sprawdzianie z działu "sole", który przeprowadzono w grudniu 2007 roku. Napisało go 25 uczniów z grupy eksperymentalnej i 22 z grupy kontrolnej. W ramach sprawdzianu uczniowie mieli za zadanie napisać 12 równań reakcji chemicznych. Postawiono dwa pytania badawcze: czy odpowiednio skonstruowane komputerowe programy dialogowe zwiększą efektywność uczniów w nauce chemii? czy programy te potrafią udzielić informacji o trudnościach i błędach, jakie napotyka uczeń w czasie rozwiązywania danego problemu? Na podstawie wyników wstępnych badań uzyskano twierdzące odpowiedzi na powyższe pytania. Uczniowie z grupy eksperymentalnej częściej udzielali poprawnych odpowiedzi niż uczniowie z grupy kontrolnej. Różnice istotne statystycznie stwierdzono w przypadku siedmiu z 12 pytań – były to pytania, w których podano nazwę związków chemicznych o wzorach niewystępujących ani w podręczniku, ani w zeszycie ćwiczeń.
|