BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Małe dziecko w Polsce
Instytucja:
Data: 1 września 2005 – 15 lutego 2006
Badacz: Marek Andrzejewski, Anna Blumsztajn, Marek Budajczak, Mikołaj Herbst, Maciej Jabłoński, Anna Kienig, Aleksandra Lis, Maria Mendel, Dorota Misiejuk, Barbara Murawska, Agnieszka Olechowska, Wojciech Sokołowicz, Piotr Stankiewicz, Tomasz Szlendak, Ludmiła Wiśniewska, Andrzej Zybertowicz, Małgorzata Żytko
Abstrakt:

Badanie miało na celu analizę polskiej polityki edukacyjnej państwa polskiego wobec małych dzieci. Badanie zrealizowano w ramach programu Dla dzieci sfinansowanego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności. Zespołem badawczym kierował dr hab. Andrzej Zybertowicz z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Proces badawczy składał się z: wywiadów pogłębionych z przedstawicielami środowisk edukacyjnych i politycznych (poziom lokalny i centralny), wywiadów ankietowych z pracownikami wydziałów oświaty jednostek administracyjnych w województwie kujawsko-pomorskim, analizy prasy, analizy dokumentów zastanych. Głównymi zagadnieniami badawczymi były: konstrukcja polityki edukacyjnej, komunikacja pomiędzy władzami centralnymi a lokalnymi odpowiedzialnymi za edukację, mechanizmy i sposoby podejmowania decyzji edukacyjnych, wpływ mediów na politykę edukacyjną. Na podstawie wyników badań powstał obszerny, wielowymiarowy raport pod redakcją Tomasza Szlendaka Małe dziecko w Polsce (Warszawa 2006), obejmujący takie zagadnienia jak: uwarunkowania prawne edukacji elementarnej, polityka państwa a edukacja małych dzieci, edukacja przedszkolna, edukacja wczesnoszkolna, kształcenie i doskonalenie nauczycieli, dzieci z grup edukacyjnego ryzyka, edukacja dzieci o specjalnych potrzebach, dzieci imigrantów i mniejszości narodowych, rodzina a przedszkole i szkoła, finansowanie edukacji elementarnej.

Deskryptory TESE: edukacja przedszkolna, wychowanie dziecka, polityka edukacyjna, finansowanie edukacji, polityka oparta na badaniach, system edukacji, poziom przedszkolny o charakterze edukacyjnym, szkolnictwo podstawowe, szkoła podstawowa, kształcenie nauczycieli, dziecko zagrożone, specjalne potrzeby edukacyjne, migrant
TESE descriptors: pre-primary education, child rearing, education policy, financing of education, evidence-based policy, education system, education-oriented pre-primary level, primary education, primary school, teacher education, child at risk, special educational needs, migrant
Publikacje:
  • Szlendak, T. (red.). (2006). Małe dziecko w Polsce : raport o sytuacji edukacji elementarnej. Pobrane z http://www.frd.org.pl/repository/upload/raport_o_sytuacji_edukacji_elementarnej.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"