|
|
Tytuł badania: | Małe dziecko w Polsce |
Instytucja: | |
Data: | 1 września 2005 – 15 lutego 2006 |
Badacz: | Marek Andrzejewski, Anna Blumsztajn, Marek Budajczak, Mikołaj Herbst, Maciej Jabłoński, Anna Kienig, Aleksandra Lis, Maria Mendel, Dorota Misiejuk, Barbara Murawska, Agnieszka Olechowska, Wojciech Sokołowicz, Piotr Stankiewicz, Tomasz Szlendak, Ludmiła Wiśniewska, Andrzej Zybertowicz, Małgorzata Żytko |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu analizę polskiej polityki edukacyjnej państwa polskiego wobec małych dzieci. Badanie zrealizowano w ramach programu Dla dzieci sfinansowanego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności. Zespołem badawczym kierował dr hab. Andrzej Zybertowicz z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Proces badawczy składał się z: wywiadów pogłębionych z przedstawicielami środowisk edukacyjnych i politycznych (poziom lokalny i centralny), wywiadów ankietowych z pracownikami wydziałów oświaty jednostek administracyjnych w województwie kujawsko-pomorskim, analizy prasy, analizy dokumentów zastanych. Głównymi zagadnieniami badawczymi były: konstrukcja polityki edukacyjnej, komunikacja pomiędzy władzami centralnymi a lokalnymi odpowiedzialnymi za edukację, mechanizmy i sposoby podejmowania decyzji edukacyjnych, wpływ mediów na politykę edukacyjną. Na podstawie wyników badań powstał obszerny, wielowymiarowy raport pod redakcją Tomasza Szlendaka Małe dziecko w Polsce (Warszawa 2006), obejmujący takie zagadnienia jak: uwarunkowania prawne edukacji elementarnej, polityka państwa a edukacja małych dzieci, edukacja przedszkolna, edukacja wczesnoszkolna, kształcenie i doskonalenie nauczycieli, dzieci z grup edukacyjnego ryzyka, edukacja dzieci o specjalnych potrzebach, dzieci imigrantów i mniejszości narodowych, rodzina a przedszkole i szkoła, finansowanie edukacji elementarnej. |
Deskryptory TESE: | edukacja przedszkolna, wychowanie dziecka, polityka edukacyjna, finansowanie edukacji, polityka oparta na badaniach, system edukacji, poziom przedszkolny o charakterze edukacyjnym, szkolnictwo podstawowe, szkoła podstawowa, kształcenie nauczycieli, dziecko zagrożone, specjalne potrzeby edukacyjne, migrant |
TESE descriptors: | pre-primary education, child rearing, education policy, financing of education, evidence-based policy, education system, education-oriented pre-primary level, primary education, primary school, teacher education, child at risk, special educational needs, migrant |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.