Tytuł badania: |
Małe dziecko w nowym środowisku – rozwój kompetencji społecznych |
Instytucja: |
|
Data: |
[2005] |
Badacz: |
Anna Kienig |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania było przystosowanie psychospołeczne dzieci do przedszkola, jego celem zaś określenie skuteczności programów wstępnej adaptacji do przedszkola. Badanie wykonano w ramach seminarium magisterskiego prowadzonego przez autorkę na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. W badaniu uczestniczyło 34 dzieci z trzech białostockich przedszkoli, z których 10 objęto programem wstępnej adaptacji do przedszkola. Oceny zachowania dzieci w ciągu pierwszych miesięcy pobytu w przedszkolu dokonano za pomocą Kwestionariusza zachowania się dziecka w przedszkolu i szkole CBI W.S. Schaefera i M. Aaronson w opracowaniu J. Rembowskiego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że dzieci objęte programem wstępnej adaptacji do przedszkola uzyskały średnio na skali CBI znacznie wyższe wyniki niż pozostali badani. Silny wpływ programu stwierdzono zarówno w zakresie ogólnego poziomu przystosowania, jak i poszczególnych wymiarów Kwestionariusza. Świadczyło to o skuteczności programów wstępnej adaptacji do przedszkola. |
Deskryptory TESE: |
przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, edukacja przedszkolna, dziecko, rozwój dziecka, program nauczania |
TESE descriptors: |
transition from pre-primary to primary education, pre-primary education, child, child development, curriculum |
Publikacje: |
- Kienig, A. (2005). Małe dziecko w nowym środowisku – rozwój kompetencji społecznych. W: A. Karpińska (red.), Edukacyjne obszary "głębokiej zmiany" w dialogu i perspektywie (s. 139-148). Białystok: Trans Humana.
|