BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie nauczycieli o szkołach niepaństwowych
Instytucja:
Data: 1990 – 1991
Badacz: Alicja Kargul, Zofia Lewandowska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie poglądów i postaw nauczycieli pracujących na szczeblu kształcenia elementarnego w szkołach społecznych i szkołach państwowych jako przykładów myślenia społeczeństwa o szkołach niepaństwowych. Badaniem objęto dwie grupy nauczycieli: 1) pracujących w szkołach państwowych – 110 studentów pedagogiki na Uniwersytecie Wrocławskim, reprezentujących różne środowiska; 2) pracujących we wrocławskich szkołach społecznych – dziewięć osób. Badanym zadano dwa pytania otwarte: Jakie widzi Pan(i) zalety, a jakie wady szkoły niepaństwowej? Czy chciał(a)by Pan(i) pracować w szkole niepaństwowej? Do zebrania materiału posłużono się wywiadem i obserwacją. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że nauczyciele ze szkół państwowych najczęściej jako główne zalety szkół niepaństwowych wskazywali sprawy związane z organizacją pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz z wyposażeniem szkół (łącznie 65%). W dalszej kolejności pojawiały się kwestie możliwości niekonwencjonalnego nauczania, indywidualizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej. Głównymi wadami według tej grupy były odpłatność za naukę oraz oczekiwania uczniów i rodziców (łącznie 63%). Według niektórych odpłatność prowadziła nawet do elitarności finansowej (31%). W zestawieniu wad i zalet dominowały te drugie. 61,2% respondentów zdecydowanie chciałoby pracować w szkole niepaństwowej. Przedstawiane motywacje pozwoliły na wyodrębnienie kilku postaw nauczycieli wobec pracy w szkole niepublicznej, które można określić jako: romantyczna (przecenianie możliwości zmian), realistyczna (dostrzeganie wad i zalet; osób takich było najwięcej), konserwatywna (niechęć do podejmowania odpowiedzialności za indywidualny rozwój dziecka). W większości badani mieli realne wyobrażenia o możliwościach ekonomicznych, zakresie swobody organizacyjnej i metodycznej. Wypowiedzi nauczycieli ze szkół niepublicznych świadczyły o tym, że szukali oni zalet w ich funkcjonowaniu. Wszyscy zwracali uwagę na skuteczność działań pedagogicznych przez osobisty kontakt z wychowankiem, podkreślano jego charakter oparty na partnerstwie. Ceniono współdziałanie zespołowe, lecz miało ono niższą rangę. Wymieniano możliwość osobistego wpływu na proces dydaktyczno-wychowawczy. Mówiono o potrzebie satysfakcji z pracy. Rozmówcy podkreślali, że mimo trudnych warunków uczniowie lubią tę szkołę. Wiele osób zwracało uwagę na zalety organizacyjne placówek społecznych. Nauczyciele uważali, że w zasadniczych treściach i podstawowych umiejętnościach na poszczególnych etapach kształcenia program powinien być zbliżony do wymagań szkół publicznych. Podnoszono sprawę największego problemu – złej lokalizacji szkół i słabego wyposażenia.

Deskryptory TESE: szkoła niepubliczna, szkolnictwo prywatne, nauczyciel, relacja nauczyciel – uczeń, szkoła płatna, postawa, postawa wobec szkoły
TESE descriptors: private school, private education, teacher, teacher-student relation, fee-paying school, attitude, attitude towards school
Publikacje:
  • Lewandowska, Z. (1994). Opinie nauczycieli o szkołach niepaństwowych. Acta Universitatis Wratislaviensis: Prace Pedagogiczne, 106, 85-94.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"