BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie nauczycieli o systemie doradztwa w województwie rzeszowskim
Instytucja:
Data: kwiecień 1996
Badacz: Leszek Gajos, Rosław Pawlikowski, Stanisław Perdeus
Abstrakt:

Celem badania było poznanie oceny dotychczasowych form doradztwa pedagogicznego i doskonalenia nauczycieli, systemu informacyjnego ośrodka, oczekiwań i postulatów nauczycieli w tym zakresie. Ankietą pocztową objęto dobraną celowo próbę 390 nauczycieli z województwa rzeszowskiego, uzyskano reprezentatywną próbę 270 zwrotów. Indywidualny kontakt z doradcą w ciągu ostatniego roku miało 36,3% badanych, nie miało go 48,9%; 14,8% pochodziło z rejonu nieobjętego doradztwem. Przyczynami braku indywidualnego kontaktu z doradcą były głównie brak potrzeby spotkania – 35,9%, brak możliwości – 11,9%. Miejscem indywidualnych spotkań doradców z nauczycielami były szkoła nauczyciela – 23,7%, szkoła doradcy – 8,9%, WOM – 13,3%. 34% nauczycieli przeszło hospitację lekcji przez doradcę, 40% hospitowało jego zajęcia. Hospitacja zajęć doradcy miała miejsce w jego szkole bazowej – 10%, w szkole nauczyciela – 7%, na konferencji – 23%. Według badanych doradcy zbyt rzadko prezentowali własny warsztat metodyczny. Nauczyciele w związku ze spotkaniem doradcą oczekiwali porady i pomocy metodycznej – 28,9%, koleżeńskiej wymiany doświadczeń – 40%, ukierunkowania pracy na przyszłość – 20,4%, wyrażenia opinii o pracy nauczyciela – 17,8%, akceptacji i uznania dla pracy – 7,8%. 45,5% nie odpowiedziało na pytanie o opinię o indywidualnym kontakcie z doradcą, 24,4% uznało, że w dużej mierze spełnił oczekiwania, 14,1% – że spełnił je częściowo, 11,1% – w pełni. Uwagi kierowane pod adresem doradców dotyczyły różnych dziedzin, m.in. niesystematycznych kontaktów, zbyt krótkich wizyt, zbyt ogólnych porad, zbyt małej wiedzy itp. Wśród zbiorowych form pracy organizowanych przez doradców metodycznych 70,1% uczestniczyło w konferencjach przedmiotowych, 22,2% w konsultacjach zbiorowych, 27,7% w warsztatach, 14,8% w zebraniach komisji przedmiotowych. Od spotkań zbiorowych nauczyciele oczekiwali aktualizacji wiedzy merytorycznej – 40%, informacji o zmianach programowych – 58,5%, informacji o nowościach metodycznych – 68,5%, zdobycia konkretnych umiejętności – 17,4%, hospitacji lekcji koleżeńskiej – 16,3%, możliwości wymiany poglądów i doświadczeń – 52,6%, rozwiązania konkretnych problemów – 20,3%. Oczekiwania nauczycieli podczas spotkań zbiorowych były według 42,5% zaspokajane w dużej mierze, według 24,5% częściowo. Najczęstszymi postulatami pod adresem doradztwa były wspólne rozwiązywanie problemów – 34,4%, pomoc w organizowaniu form kształcenia i doskonalenia – 28,5%, informowanie o nowościach wydawniczych – 27,4%, upowszechnianie materiałów metodycznych – 24,1%.

Deskryptory TESE: nauczyciel, doskonalenie zawodowe nauczycieli, zawód nauczyciela, ustawiczne doskonalenie zawodowe, centrum kształcenia nauczycieli
TESE descriptors: teacher, in-service teacher training, teaching profession, continuing professional development, teacher education institution
Publikacje:
  • Gajos, L., Pawlikowski, R. i Perdeus S. (1996). Opinie nauczycieli o systemie doradztwa w województwie rzeszowskim. Kwartalnik Edukacyjny, 3-4, 65-75.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"