Abstrakt: |
Celem badania było poznanie oceny dotychczasowych form doradztwa pedagogicznego i doskonalenia nauczycieli, systemu informacyjnego ośrodka, oczekiwań i postulatów nauczycieli w tym zakresie. Ankietą pocztową objęto dobraną celowo próbę 390 nauczycieli z województwa rzeszowskiego, uzyskano reprezentatywną próbę 270 zwrotów. Indywidualny kontakt z doradcą w ciągu ostatniego roku miało 36,3% badanych, nie miało go 48,9%; 14,8% pochodziło z rejonu nieobjętego doradztwem. Przyczynami braku indywidualnego kontaktu z doradcą były głównie brak potrzeby spotkania – 35,9%, brak możliwości – 11,9%. Miejscem indywidualnych spotkań doradców z nauczycielami były szkoła nauczyciela – 23,7%, szkoła doradcy – 8,9%, WOM – 13,3%. 34% nauczycieli przeszło hospitację lekcji przez doradcę, 40% hospitowało jego zajęcia. Hospitacja zajęć doradcy miała miejsce w jego szkole bazowej – 10%, w szkole nauczyciela – 7%, na konferencji – 23%. Według badanych doradcy zbyt rzadko prezentowali własny warsztat metodyczny. Nauczyciele w związku ze spotkaniem doradcą oczekiwali porady i pomocy metodycznej – 28,9%, koleżeńskiej wymiany doświadczeń – 40%, ukierunkowania pracy na przyszłość – 20,4%, wyrażenia opinii o pracy nauczyciela – 17,8%, akceptacji i uznania dla pracy – 7,8%. 45,5% nie odpowiedziało na pytanie o opinię o indywidualnym kontakcie z doradcą, 24,4% uznało, że w dużej mierze spełnił oczekiwania, 14,1% – że spełnił je częściowo, 11,1% – w pełni. Uwagi kierowane pod adresem doradców dotyczyły różnych dziedzin, m.in. niesystematycznych kontaktów, zbyt krótkich wizyt, zbyt ogólnych porad, zbyt małej wiedzy itp. Wśród zbiorowych form pracy organizowanych przez doradców metodycznych 70,1% uczestniczyło w konferencjach przedmiotowych, 22,2% w konsultacjach zbiorowych, 27,7% w warsztatach, 14,8% w zebraniach komisji przedmiotowych. Od spotkań zbiorowych nauczyciele oczekiwali aktualizacji wiedzy merytorycznej – 40%, informacji o zmianach programowych – 58,5%, informacji o nowościach metodycznych – 68,5%, zdobycia konkretnych umiejętności – 17,4%, hospitacji lekcji koleżeńskiej – 16,3%, możliwości wymiany poglądów i doświadczeń – 52,6%, rozwiązania konkretnych problemów – 20,3%. Oczekiwania nauczycieli podczas spotkań zbiorowych były według 42,5% zaspokajane w dużej mierze, według 24,5% częściowo. Najczęstszymi postulatami pod adresem doradztwa były wspólne rozwiązywanie problemów – 34,4%, pomoc w organizowaniu form kształcenia i doskonalenia – 28,5%, informowanie o nowościach wydawniczych – 27,4%, upowszechnianie materiałów metodycznych – 24,1%. |