BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie nauczycieli o realizacji treści ekologiczno-sozologicznych
Data: 1992 – 1993
Badacz: Ryszard Kowalski
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii nauczycieli na temat założeń ówczesnego programu nauczania treści ekologiczno-sozologicznych w szkole podstawowej. Badaniem ankietowym objęto 150 nauczycieli szkół podstawowych z województw siedleckiego, ostrołęckiego i bialskiego. 48% badanych stanowili nauczyciele szkół miejskich, a 52% wiejskich. 90% respondentów stanowiły kobiety, 60% było absolwentami WSP, 22% posiadało wykształcenie średnie z przygotowaniem pedagogicznym, 14% skończyło studium nauczycielskie, 4% wyższe studia zawodowe. Ankieta składała się z 24 pytań dotyczących poglądów nauczycieli na temat aktualnego nauczania, oceny dostępnych podręczników i czasopism, metodycznego aspektu lekcji i pracy pozalekcyjnej, w tym działalności organizacji proekologicznych w szkołach. Analiza wyników badania pozwoliła wyciągnąć następujące wnioski: 1) Nauczyciele dostrzegali potrzebę powszechnej, ustawicznej edukacji środowiskowej oraz konieczność skorelowania na tym polu kształcenia szkolnego z działaniami organizacji społecznych i instytucji. 2) Do najważniejszych celów nauczania treści sozologicznych należało zdaniem badanych wykształcenie u ucznia emocjonalnego przywiązania do środowiska przyrodniczego, które skutkowałoby chęcią ochrony tego środowiska. Przeszkodą w tym względzie mógł być nadmiar szczegółów w programie nauczania. 3) Duża grupa ankietowanych optowała za wprowadzeniem w klasie ósmej szkoły podstawowej przedmiotu podsumowującego: ochrona środowiska, który miałby służyć zebraniu i usystematyzowaniu wiedzy uczniów. Propozycja ta pozostawała jednak w sprzeczności ze światową tendencją do nadawania edukacji ekologicznej charakteru interdyscyplinarnego. 4) Badani dostrzegali potrzebę częstego aktualizowania podręczników szkolnych w związku z szybko zmieniającą się wiedzą o środowisku i zaproponowali coroczne wydawanie wkładek (problem ten tracił na wadze w związku z rozwojem rynku wydawniczego i skróceniem się cyklu wydawniczego). 5) Dokształcanie w zakresie ochrony środowiska stanowiło zdaniem badanych powielenie wiadomości nabytych na studiach, a powinno być ich poszerzeniem i uzupełnieniem. Nauczyciele oczekiwali ćwiczeń praktycznych, zajęć terenowych i możliwości nabycia nowej wiedzy z zakresu metodyki. 6) Zapotrzebowanie środowiska nauczycielskiego w zakresie treści zawartych w czasopismach i opracowaniach metodycznych dotyczyło głównie sprawdzonych rozwiązań metodycznych. 7) W opinii badanych młodzież prezentowała niewielkie zainteresowanie tematyką eko-sozologiczną oraz pracą w organizacjach proekologicznych.

Deskryptory TESE: postawa, nauczyciel, program nauczania, środowisko, biologia
TESE descriptors: attitude, teacher, curriculum, environment, biology
Publikacje:
  • Kowalski, R. (1995). Opinie nauczycieli o realizacji treści ekologiczno-sozologicznych. Biologia w Szkole, 5, 240-248.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"