Tytuł badania: |
Opinie nauczycieli o przygotowaniu do zawodu na studiach pedagogicznych |
Instytucja: |
|
Data: |
1988 – 1989 |
Badacz: |
Aniela Korzon |
Abstrakt: |
Celem badań była ocena przydatności przedmiotu pedagogika specjalna w praktyce pedagogicznej nauczyciela przedszkola i klas początkowych szkoły podstawowej. Badaniami objęto 50 nauczycieli (49 kobiet i jednego mężczyznę) studiujących zaocznie wychowanie przedszkolne (23 osoby) i nauczanie początkowe (27 osób). Najliczniejszą grupę stanowili badani w wieku od 20 do 30 lat. W badaniach posłużono się ankietą, wywiadem i obserwacją. Stwierdzono wysoki poziom przydatności przedmiotu pedagogika specjalna. Wyniki badań skłoniły do wysunięcia postulatów: znacznego zwiększenia liczby godzin zajęć i poszerzenia programu pedagogika specjalna, upowszechnienia studiów z zakresu reedukacji szkolnej, wprowadzenia na wszystkich kierunkach studiów pedagogicznych zajęć fakultatywnych z metodyki nauczania dzieci z wadami słuchu, upośledzonych umysłowo i reedukacji indywidualnej. |
Deskryptory TESE: |
upośledzenie, specjalne potrzeby edukacyjne, kształcenie nauczycieli, zawód nauczyciela, nauczyciel, kształcenie przygotowawcze nauczycieli, model kształcenia nauczycieli |
TESE descriptors: |
disability, special educational needs, teacher education, teaching profession, teacher, initial teacher education, teacher education model |
Publikacje: |
- Korzon, A. (1996). Opinie nauczycieli o przygotowaniu do zawodu na studiach pedagogicznych. W: J. Wyczesany, H. Kosętka (red.), System kształcenia pedagogów specjalnych: ciągłość i możliwości zmian (s. 128-136). Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.
|