BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie nauczycieli o nauczaniu przyrody i edukacji środowiskowej
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Renata Dudziak
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii nauczycieli przyrody na temat nauczanego przez nich przedmiotu oraz realizacji ścieżek edukacyjnych. W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, którym objęto 47 nauczycieli przyrody, w większości opiekunów ciągłych praktyk pedagogicznych studentów biologii. W kwestionariuszu zawarto szczegółowe pytania dotyczące podstawy programowej, programów nauczania, podręczników i zeszytów ćwiczeń, sprawdzianu zewnętrznego, ścieżek edukacyjnych i bazy dydaktycznej szkoły. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że większość respondentów za celowe uznała wprowadzenie przyrody jako przedmiotu nauczania w klasach IV-VI (78,7%). Zapytani o optymalną dla realizacji przyrody liczbę godzin, 63,8% ankietowanych wskazało 4-5 godzin tygodniowo w każdej klasie. Podstawę programową przyrody dobrze oceniło 80,9% nauczycieli, źle – 14,9%. Większość badanych oprócz programów i podręczników wykorzystywała również przewodniki metodyczne (94%) oraz zeszyty ćwiczeń i karty pracy (78,7%). Wprowadzenie ścieżek edukacyjnych pozytywnie oceniło 46,8% nauczycieli, negatywnie zaś – 17%. Nauczyciele udoskonalali swój warsztat zawodowy na kierunkowych studiach podyplomowych, kursach kwalifikacyjnych i doskonalących oraz poprzez własną praktykę zawodową. Doceniali również znaczącą rolę, jaką w procesie edukacji odgrywał egzamin zewnętrzny na zakończenie szkoły podstawowej. Bazę dydaktyczną badanych szkół można było ocenić jako dobrą.

Deskryptory TESE: nauczyciel przedmiotu, program nauczania, podręcznik, środowisko, egzamin końcowy, baza dydaktyczna, reforma programu nauczania
TESE descriptors: specialist teacher, curriculum, textbook, environment, final examination, educational facilities, curriculum reform
Publikacje:
  • Dudziak, R. (2005). Opinie nauczycieli o nauczaniu przyrody i edukacji środowiskowej. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 1, 46-53.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"