Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii nauczycieli przyrody na temat nauczanego przez nich przedmiotu oraz realizacji ścieżek edukacyjnych. W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, którym objęto 47 nauczycieli przyrody, w większości opiekunów ciągłych praktyk pedagogicznych studentów biologii. W kwestionariuszu zawarto szczegółowe pytania dotyczące podstawy programowej, programów nauczania, podręczników i zeszytów ćwiczeń, sprawdzianu zewnętrznego, ścieżek edukacyjnych i bazy dydaktycznej szkoły. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że większość respondentów za celowe uznała wprowadzenie przyrody jako przedmiotu nauczania w klasach IV-VI (78,7%). Zapytani o optymalną dla realizacji przyrody liczbę godzin, 63,8% ankietowanych wskazało 4-5 godzin tygodniowo w każdej klasie. Podstawę programową przyrody dobrze oceniło 80,9% nauczycieli, źle – 14,9%. Większość badanych oprócz programów i podręczników wykorzystywała również przewodniki metodyczne (94%) oraz zeszyty ćwiczeń i karty pracy (78,7%). Wprowadzenie ścieżek edukacyjnych pozytywnie oceniło 46,8% nauczycieli, negatywnie zaś – 17%. Nauczyciele udoskonalali swój warsztat zawodowy na kierunkowych studiach podyplomowych, kursach kwalifikacyjnych i doskonalących oraz poprzez własną praktykę zawodową. Doceniali również znaczącą rolę, jaką w procesie edukacji odgrywał egzamin zewnętrzny na zakończenie szkoły podstawowej. Bazę dydaktyczną badanych szkół można było ocenić jako dobrą. |