Abstrakt: |
Przedmiotem badań były kryteria, metody i formy kontroli stosowane przez nauczycieli w klasach I-III. Materiałem badawczym był wynik analizy ankiety skierowanej do nauczycieli klas początkowych (60 osób), uczniów klas trzecich (120) i rodziców tych uczniów (120), stanowiących próbę reprezentatywną dla województwa szczecińskiego. Badani byli niemal zgodni, że najważniejszym kryterium powinna być wiedza ucznia (73% nauczycieli, 82,5% rodziców, 86,7% uczniów). Nauczyciele w dalszej kolejności wymieniali umiejętności stosowania wiedzy w sytuacjach problemowych i pracowitość, a prawie nie uwzględniali takich kryteriów jak efektywność skuteczność. Rodzice obok wiedzy stawiali wysoko pilność i pracowitość, a uczniowie – stosunek do nauki. Zdecydowana większość badanych opowiedziała się za konwencjonalną metodą pytań i odpowiedzi ustnych jako metod kontroli i oceny wyników nauczania (nauczyciele 36,7%, rodzice 71,7%, uczniowie 78,3%), na drugim miejscu badani stawiali sprawdziany pisemne. Z form organizacyjnych nauczyciele preferowali pracę zbiorową (58,3%), rodzice pracę wielopoziomową (70%), uczniowie pracę w grupach (53,3%). 40% badanych nauczycieli oczekiwało rozszerzenia skali ocen, rodzice i uczniowie w większości byli za pozostawieniem jej bez zmian. |