BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie nauczycieli, uczniów i rodziców dotyczące kontroli i oceny w klasach początkowych
Instytucja:
Data: 1989
Badacz: Wiesław Andrukowicz
Abstrakt:

Przedmiotem badań były kryteria, metody i formy kontroli stosowane przez nauczycieli w klasach I-III. Materiałem badawczym był wynik analizy ankiety skierowanej do nauczycieli klas początkowych (60 osób), uczniów klas trzecich (120) i rodziców tych uczniów (120), stanowiących próbę reprezentatywną dla województwa szczecińskiego. Badani byli niemal zgodni, że najważniejszym kryterium powinna być wiedza ucznia (73% nauczycieli, 82,5% rodziców, 86,7% uczniów). Nauczyciele w dalszej kolejności wymieniali umiejętności stosowania wiedzy w sytuacjach problemowych i pracowitość, a prawie nie uwzględniali takich kryteriów jak efektywność skuteczność. Rodzice obok wiedzy stawiali wysoko pilność i pracowitość, a uczniowie – stosunek do nauki. Zdecydowana większość badanych opowiedziała się za konwencjonalną metodą pytań i odpowiedzi ustnych jako metod kontroli i oceny wyników nauczania (nauczyciele 36,7%, rodzice 71,7%, uczniowie 78,3%), na drugim miejscu badani stawiali sprawdziany pisemne. Z form organizacyjnych nauczyciele preferowali pracę zbiorową (58,3%), rodzice pracę wielopoziomową (70%), uczniowie pracę w grupach (53,3%). 40% badanych nauczycieli oczekiwało rozszerzenia skali ocen, rodzice i uczniowie w większości byli za pozostawieniem jej bez zmian.

Deskryptory TESE: ocenianie, sposób oceny, kryterium oceny, nauczyciel, rodzice, uczeń
TESE descriptors: marking, evaluation method, evaluation criterion, teacher, parents, pupil
Publikacje:
  • Andrukowicz, W. (1991). Opinie nauczycieli, uczniów i rodziców dotyczące kontroli i oceny w klasach początkowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Prace Instytutu Pedagogiki i Psychologii, 18, 163-169.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"