BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Z badań nad aktywnością edukacyjną dorosłych
Instytucja:
Data: [1992] – [1993]
Badacz: Dorota Jańska-Kębłowska, Józef Kargul, Małgorzata Kożuch, Renata Krzyszycka
Abstrakt:

Badaniem dotyczącym indywidualnych projektów uczenia się dorosłych objęto 90 rodziców dzieci z trzech losowo dobranych wrocławskich szkół podstawowych, w wieku 30-40 lat. Podstawową metodą zbierania danych był wywiad biograficzny. Ze względu na zainteresowania – badanych podzielono na cztery kategorie: osoby mające zainteresowania szerokie, obejmujące kilka dziedzin wiedzy (niespełna 8%); jednokierunkowe – niezmieniające się w ciągu życia lub związane z zawodem; zmienne; osoby nieujawniające zainteresowań. Stosunek do aktywności edukacyjnej był zróżnicowany. Wyodrębniono respondentów: nieuczestniczących w oświacie dorosłych i nieplanujących uczenia się (znaleźli się tu w zasadzie wszyscy, którzy ujawnili brak zainteresowań) – najczęstsze wyjaśnienia: brak czasu, brak potrzeby, przemęczenie pracą zawodową; planujących, ale nierealizujących projektów uczenia się – wyjaśnienia: trudna sytuacja rodzinna, ogólne zmęczenie pracą, brak czasu itp.; planujących i realizujących indywidualne plany uczenia się – najczęstszymi motywami były: podnoszenie kwalifikacji zawodowych i inne związane z pracą (poprawienie relacji ja – otoczenie), motywy związane z chęcią poznania siebie i poprawienia stosunku do siebie (poprawienie relacji ja – ja). Badani zwykle wskazywali kilka motywów, splot czynników; trudno było określić, czy dominują motywy instrumentalne, czy autoteliczne. Zdecydowana większość osób zamierzających podjąć edukację bardzo rzadko układała szczegółowy projekt uczenia się. Stwierdzono, że zmiany społeczne i polityczne w kraju nie zmieniły zasadniczo motywacji do kształcenia, nie zredukowały ani nie rozwinęły zainteresowań badanych.

Deskryptory TESE: samokształcenie, samodzielne uczenie się, edukacja dorosłych, motywacja, postawa, kwalifikacje zawodowe
TESE descriptors: self-instruction, independent learning, adult education, motivation, attitude, vocational qualification
Publikacje:
  • Kargul, J. (1994). Z badań nad aktywnością edukacyjną dorosłych. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Pedagogiczne, 106, 129-138.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"