BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Z badań nad akceptacją siebie i innych ludzi przez młodzież – uwarunkowania rodzinne
Instytucja:
Data: [1998]
Badacz: Hanna Szczęsna
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Istnieje związek między samoakceptacją – badaną Skalą Bergera – a akceptacją ludzi w wyróżnionych grupach badanej młodzieży. 2) Istnieje związek między samoakceptacją mierzoną Skalą Q-sort a akceptacją ludzi w wyróżnionych grupach osób badanych. 3) Korelacja pomiędzy samoakceptacją a akceptacją ludzi (w wyróżnionych grupach młodzieży), niezależnie od metody testowania pierwszej zmiennej, jest dodatnia: wzrostowi akceptacji siebie proporcjonalnie towarzyszy wzrost poziomu akceptacji ludzi. Próbę badawczą stanowiły dwie grupy: osoby z rodzin rozwiedzionych, które wychowywały się z samotnymi matkami (R); osoby z rodzin pełnych, prawidłowo funkcjonujących (P). Obie grupy liczyły 74 respondentów (po 40 dziewcząt i po 34 chłopców). Do zebrania materiału posłużono się Skalą Samoakceptacji Q-S A. i J. Brzezińskich oraz Skalą Bergera. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono związek między samoakceptacją a akceptacją ludzi (korelacja wystąpiła we wszystkich wyróżnionych grupach z wyjątkiem dziewcząt mających nieregularne kontakty z ojcem po rozwodzie rodziców). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem hipotezę o związku między samoakceptacją mierzoną Skalą Q-sort potwierdzono częściowo (zależność odnotowano przede wszystkim w grupach charakteryzujących się wysokim poziomem samoakceptacji i dobrym poziomem akceptacji ludzi). Ponadto wykazano prawidłowość hipotezy o dodatniej korelacji między samoakceptacją a akceptacją ludzi wśród badanej młodzieży.

Deskryptory TESE: środowisko społeczno-kulturowe, rodzina, rodzice, postawa, młodzież, zachowania, zachowania społeczne
TESE descriptors: socio-cultural environment, family, parents, attitude, youth, behaviour, social behaviour
Publikacje:
  • Szczęsna, H. (2005). Z badań nad akceptacją siebie i innych ludzi przez młodzież – uwarunkowania rodzinne. Psychologia Rozwojowa, 4, 139-149.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"