Abstrakt: |
Celem badania było określenie wpływu metody gier dydaktycznych na wyniki nauczania w klasach i z wybranych przedmiotów w szkołach podstawowych dla uczniów lekko upośledzonych umysłowo. W ramach badania zorganizowano cztery eksperymenty techniką grup równoległych w Szkole Podstawowej nr 5 w Sochaczewie. W klasie eksperymentalnej było 16 uczniów upośledzonych umysłowo, w kontrolnej znalazło się również 16 osób, także upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Zmienną niezależną stanowiły gry dydaktyczne, zmienną zależną zaś – wiadomości i umiejętności. Według podstawowej hipotezy badawczej metoda gier dydaktycznych miała istotny wpływ na wyniki w nauce w ciągu semestru szkolnego. Podczas eksperymentu zastosowano około 100 gier dydaktycznych: eliminantek tekstowych, inscenizacji, rozsypanek ortograficznych, sylabowych i zdaniowych, układanek ortograficznych, uzupełnianek literowych i sylabowych oraz zagadek gramatycznych (język polski); inscenizacji, konkursów, krzyżówek, loteryjek, łamigłówek, rozsypanek i zagadek (lekcje przyrody); drzewek, grafów, kół, inscenizacji i zagadek (matematyka). Wyniki eksperymentu potwierdziły przyjętą hipotezę – zastosowanie gier dydaktycznych ma bardzo istotny wpływ na polepszenie rezultatów w nauce uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. W doniesieniu opisano także eksperyment, który przeprowadzono podczas lekcji matematyki w klasie siódmej Szkoły Podstawowej Specjalnej w Starachowicach. Objął on 66 jednostek lekcyjnych (oprócz 18 poświęconych geometrii). Zastosowano takie gry dydaktyczne jak: drzewka, grafy, koła, inscenizacje oraz zagadki (łącznie blisko 100 gier o charakterze wyścigów). Uczniów podzielono na dwie grupy: w kontrolnej znalazło się 21 osób i w eksperymentalnej 23. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach: początkowym i końcowym. W pierwszym etapie badania poziom umiejętności matematycznych w obu grupach był podobny. Różnica występująca między obiema klasami nie miała charakteru istotnego statystycznie. Dzięki eksperymentowi wyniki uczniów z klasy eksperymentalnej były niemal dziesięciokrotnie lepsze niż osób z grupy kontrolnej. Na podstawie eksperymentu z zastosowaniem gier dydaktycznych stwierdzono, że mają one bardzo istotny wpływ na poprawę wyników w nauce wśród uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; powinny także stanowić wiodącą metodę nauczania w szkołach podstawowych specjalnych. |