BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Z badań eksperymentalnych nad wpływem metody gier dydaktycznych na wyniki nauczania w wybranych klasach i przedmiotach szkół podstawowych dla lekko upośledzonych umysłowo
Instytucja:
Data: 1990
Badacz: I. Gąsiorowska, Jan Pańczyk, A. Tusińska
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu metody gier dydaktycznych na wyniki nauczania w klasach i z wybranych przedmiotów w szkołach podstawowych dla uczniów lekko upośledzonych umysłowo. W ramach badania zorganizowano cztery eksperymenty techniką grup równoległych w Szkole Podstawowej nr 5 w Sochaczewie. W klasie eksperymentalnej było 16 uczniów upośledzonych umysłowo, w kontrolnej znalazło się również 16 osób, także upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Zmienną niezależną stanowiły gry dydaktyczne, zmienną zależną zaś – wiadomości i umiejętności. Według podstawowej hipotezy badawczej metoda gier dydaktycznych miała istotny wpływ na wyniki w nauce w ciągu semestru szkolnego. Podczas eksperymentu zastosowano około 100 gier dydaktycznych: eliminantek tekstowych, inscenizacji, rozsypanek ortograficznych, sylabowych i zdaniowych, układanek ortograficznych, uzupełnianek literowych i sylabowych oraz zagadek gramatycznych (język polski); inscenizacji, konkursów, krzyżówek, loteryjek, łamigłówek, rozsypanek i zagadek (lekcje przyrody); drzewek, grafów, kół, inscenizacji i zagadek (matematyka). Wyniki eksperymentu potwierdziły przyjętą hipotezę – zastosowanie gier dydaktycznych ma bardzo istotny wpływ na polepszenie rezultatów w nauce uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. W doniesieniu opisano także eksperyment, który przeprowadzono podczas lekcji matematyki w klasie siódmej Szkoły Podstawowej Specjalnej w Starachowicach. Objął on 66 jednostek lekcyjnych (oprócz 18 poświęconych geometrii). Zastosowano takie gry dydaktyczne jak: drzewka, grafy, koła, inscenizacje oraz zagadki (łącznie blisko 100 gier o charakterze wyścigów). Uczniów podzielono na dwie grupy: w kontrolnej znalazło się 21 osób i w eksperymentalnej 23. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach: początkowym i końcowym. W pierwszym etapie badania poziom umiejętności matematycznych w obu grupach był podobny. Różnica występująca między obiema klasami nie miała charakteru istotnego statystycznie. Dzięki eksperymentowi wyniki uczniów z klasy eksperymentalnej były niemal dziesięciokrotnie lepsze niż osób z grupy kontrolnej. Na podstawie eksperymentu z zastosowaniem gier dydaktycznych stwierdzono, że mają one bardzo istotny wpływ na poprawę wyników w nauce wśród uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; powinny także stanowić wiodącą metodę nauczania w szkołach podstawowych specjalnych.

Deskryptory TESE: gra dydaktyczna, zabawa, zajęcia edukacyjne, gra komputerowa, polski, biologia, matematyka, metoda aktywizująca, metoda nauczania, upośledzenie, postępy w nauce, niepełnosprawność intelektualna
TESE descriptors: educational game, play, educational activities, computer game, Polish, biology, mathematics, activity method, teaching method, disability, study progress, intellectual disability
Publikacje:
  • Pańczyk, J. (1993). Z badań eksperymentalnych nad wpływem metody gier dydaktycznych na wyniki nauczania w wybranych klasach i przedmiotach szkół podstawowych dla lekko upośledzonych umysłowo. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 4, 117-121.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"