
Obserwuj
Tytuł badania: |
Przygotowanie do egzaminu: pokusa łatwego zysku |
Projekt badawczy: |
- Badania dotyczące wyników egzaminów zewnętrznych
|
Instytucja: |
|
Data: |
2006 |
Badacz: |
Krzysztof Konarzewski |
Abstrakt: |
Celem badania było znalezienie skutecznego rozwiązania na szerzące się zjawisko edukacyjne, zwane pokusą łatwego zysku (Polega ono na zwiększaniu w procesie kształcenia udziału umiejętności dających się opanować małym kosztem, a przynoszących duży zysk w testowym egzaminie zewnętrznym). Raport z badania powstał na zlecenie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Do procesu badawczego zaproszono 15 nauczycieli języka polskiego oraz 16 nauczycieli matematyki. Zastosowano metodę wywiadu półstandardowego z pytaniami m.in. o najważniejszy cel nauczania, zasady i metody nauczania, ocenę zewnętrznych egzaminów testowych, doświadczenie zawodowe nauczyciela. W toku badania sformułowano następujące hipotezy: 1) Pokusie łatwego zysku ulega ten, kto kultywuje ideologiczną poprawność i zgodę interpersonalną oraz dba, by się zachowywać zgodnie z zajmowaną pozycją. 2) Pokusie łatwego zysku ulega ten, kto nie dostrzega u młodzieży, zwłaszcza u swoich uczniów, żadnych zalet – nie lubi ich lub nie ceni. 3) Pokusie łatwego zysku ulega ten, kto nie zachowuje dystansu wobec instytucji zewnętrznego egzaminu testowego. 4) Pokusie łatwego zysku opiera się ten, kto pozytywnie ocenia samego siebie w roli nauczyciela-dydaktyka. Na podstawie zgromadzonego materiału wyróżniono dwie metody zapobiegania badanego zjawiska. Zgodnie z pierwszą należy uodparniać nauczycieli na pokusę łatwego zysku (m.in. poprzez zapoznawanie pedagogów z dopuszczalnymi i niedopuszczalnymi formami dopomagania uczniom), z kolei druga polega na zmniejszaniu samej pokusy (zadanie komisji egzaminacyjnych, tzn. dostosowanie do rzeczywistości standardów wymagań). |
Deskryptory TESE: |
egzamin, test standaryzowany, egzamin końcowy, ekonomika edukacji, etyka zawodowa, ocena nauczycieli, ocenianie |
TESE descriptors: |
examination, standardised test, final examination, economics of education, professional code, evaluation of teachers, marking |
Publikacje: |
- Konarzewski, K. (2008). Przygotowanie uczniów do egzaminu: pokusa łatwego zysku : Raport badawczy. Pobrane z http://www.isp.org.pl/files/411918900978673001203681905.pdf

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.