BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie do egzaminu: pokusa łatwego zysku
Projekt badawczy:
  • Badania dotyczące wyników egzaminów zewnętrznych
Instytucja:
Data: 2006
Badacz: Krzysztof Konarzewski
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie skutecznego rozwiązania na szerzące się zjawisko edukacyjne, zwane pokusą łatwego zysku (Polega ono na zwiększaniu w procesie kształcenia udziału umiejętności dających się opanować małym kosztem, a przynoszących duży zysk w testowym egzaminie zewnętrznym). Raport z badania powstał na zlecenie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Do procesu badawczego zaproszono 15 nauczycieli języka polskiego oraz 16 nauczycieli matematyki. Zastosowano metodę wywiadu półstandardowego z pytaniami m.in. o najważniejszy cel nauczania, zasady i metody nauczania, ocenę zewnętrznych egzaminów testowych, doświadczenie zawodowe nauczyciela. W toku badania sformułowano następujące hipotezy: 1) Pokusie łatwego zysku ulega ten, kto kultywuje ideologiczną poprawność i zgodę interpersonalną oraz dba, by się zachowywać zgodnie z zajmowaną pozycją. 2) Pokusie łatwego zysku ulega ten, kto nie dostrzega u młodzieży, zwłaszcza u swoich uczniów, żadnych zalet – nie lubi ich lub nie ceni. 3) Pokusie łatwego zysku ulega ten, kto nie zachowuje dystansu wobec instytucji zewnętrznego egzaminu testowego. 4) Pokusie łatwego zysku opiera się ten, kto pozytywnie ocenia samego siebie w roli nauczyciela-dydaktyka. Na podstawie zgromadzonego materiału wyróżniono dwie metody zapobiegania badanego zjawiska. Zgodnie z pierwszą należy uodparniać nauczycieli na pokusę łatwego zysku (m.in. poprzez zapoznawanie pedagogów z dopuszczalnymi i niedopuszczalnymi formami dopomagania uczniom), z kolei druga polega na zmniejszaniu samej pokusy (zadanie komisji egzaminacyjnych, tzn. dostosowanie do rzeczywistości standardów wymagań).

Deskryptory TESE: egzamin, test standaryzowany, egzamin końcowy, ekonomika edukacji, etyka zawodowa, ocena nauczycieli, ocenianie
TESE descriptors: examination, standardised test, final examination, economics of education, professional code, evaluation of teachers, marking
Publikacje:
  • Konarzewski, K. (2008). Przygotowanie uczniów do egzaminu: pokusa łatwego zysku : Raport badawczy. Pobrane z http://www.isp.org.pl/files/411918900978673001203681905.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"