BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie człowieka do zmagań z przeciwnościami losu – ważnym wyzwaniem współczesnej edukacji
Instytucja:
Data: [1994]
Badacz: Teresa Borowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania było przygotowanie studentów drugiego i czwartego roku różnych kierunków studiów do podjęcia wyzwań losu. Badaniem objęto 364 studentów. Zastosowano autorski kwestionariusz, zawierający 10 pytań, zarówno strukturalizowanych, jak i otwartych. 34% badanych stwierdziło, że zdecydowanie czują się zagubieni i osamotnieni we współczesnym świecie. Podobnie odczuwa, ale tylko czasami, 62% respondentów. Jedynie 4% badanych nie ma takich uczuć. 45% studentów jako przyczynę tego stanu wskazywało utratę wiary w ludzi, a 22% wiązało to z aktualną sytuacją ekonomiczną w kraju. 15% czuło się zagubionych i osamotnionych z powodu rozczarowania ustrojem demokratycznym w Polsce, 5% – z powodu utraty wiary w demokrację w ogóle. 7% studentów uznało, że poczucie zagubienia pojawiło się u nich z powodu chaosu i bezsensu świata. 48% respondentów najbardziej obawiało się nagłej choroby albo utraty bliskich. U 29% badanych lęk wywoływały możliwe katastrofy ekologiczne, u 28% – zagrożenia polityczne świata. 26% badanych bało się własnej choroby. Aż 59% studentów czuło się nieprzygotowanymi do zmagania z przeciwnościami losu. Ze zdarzeniami losowymi poradziłoby sobie tylko 3% badanych. Z drugiej strony 31% studentów zadeklarowało, że poradziliby sobie z chorobą bliskiej osoby. Większość badanych nie miała za sobą doświadczenia związanego z tragicznym zdarzeniem losowym. Z podobnymi sytuacjami zetknęło się 20% badanych; były to: śmierć bliskiej osoby, rozwód, nieuleczalna choroba u osoby bliskiej, wypadek samochodowy. Jedna badana była ofiarą gwałtu. Studenci do najprzykrzejszych zdarzeń losowych zaliczali także – w niektórych wypadkach – niedostanie się na studia. 20% osób, które doświadczyły zdarzenia losowego, nie uporało się do tej pory z nieszczęściem. Do powodów nieradzenia sobie z takimi sytuacjami respondenci zaliczali brak przygotowania i rozmów ze strony rodziców i nauczycieli. 47% studentów dostrzega potrzebę, by już z dziećmi rozmawiać na temat tragicznych zdarzeń losowych i możliwości radzenia sobie w najtrudniejszych sytuacjach.

Deskryptory TESE: postawa, rozwiązywanie problemów, relacja rodzice – dziecko, relacja dorosły – dziecko, rozumowanie, inteligencja
TESE descriptors: attitude, problem solving, parent-child relation, adult-child relation, reasoning, intelligence
Publikacje:
  • Borowska, T. (1995). Przygotowanie człowieka do zmagań z przeciwnościami losu – ważnym wyzwaniem współczesnej edukacji. Forum Oświatowe, 1-2, 57-69.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"