Abstrakt: |
Celem badania była ocena przez studentów szóstego roku medycyny (Wydział Lekarski) takich umiejętności zawodowych kształconych na studiach jak: rozpoznawanie i leczenie chorób, właściwe postępowanie w nagłych przypadkach, zapobieganie chorobom, promocja zdrowia, a także edukacja chorych. W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego (narzędzie: kwestionariusz ankiety). Dobór próby badawczej miał charakter losowy (losowanie grupowe). W wyniku analiz przedstawiono opinie absolwentów studiów lekarskich na temat ich przygotowania w trakcie trwania studiów do pełnienia funkcji zawodowych związanych z edukacją zdrowotną. Okazało się, że najlepiej przygotowani czują się do działań diagnostycznych (na skali siedmiopunktowej średnia wszystkich ocen: 4,3). Na zbliżonym poziomie oceniono sprawność zapobiegania chorobom (4,2). Wnioski z badania potwierdzają konieczność lepszego przygotowania tej grupy zawodowej w zakresie edukacji osób chorych, a także promocji zdrowia w społecznym środowisku pacjentów (od 3,2 do 3,5). |