BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie do pracy nauczycieli – absolwentów uczelni zawodowych. Opinie pracodawców
Projekt badawczy:
  • Problemy i perspektywy wyższego szkolnictwa zawodowego w Polsce
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2002
Badacz: Elżbieta Drogosz-Zabłocka, Maria Wójcicka
Abstrakt:

Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy wiedza i umiejętności absolwentów uczelni zawodowych różnią się zdaniem pracodawców od wiedzy i umiejętności absolwentów uczelni akademickich, a także jakie są perspektywy zatrudniania osób z dyplomem magisterskim lub licencjackim na lokalnym rynku pracy oraz jakie są problemy i perspektywy we współpracy szkół wyższych z pracodawcami. Badaniem z wykorzystaniem wywiadów indywidualnych objęto 20 pracodawców reprezentujących cztery grupy podmiotów, najczęściej wymienianych przez studentów trzeciego roku państwowych wyższych szkół zawodowych jako miejsca, w których odbywali obowiązkowe praktyki przewidziane w programie studiów i które wskazywali jako przyszłe miejsca pracy (szkoły gimnazjalne, jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe oraz banki). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że podstawowymi kryteriami doboru kandydatów do pracy nauczyciela gimnazjum były: typ ukończonej szkoły wyższej, odbyte praktyki i staże, umiejętności praktyczne związane z nauczaniem i wychowaniem, dotychczasowe doświadczenia zawodowe. Preferowano absolwentów szkół akademickich, osoby z dyplomem licencjackim akceptowano jedynie w przypadku nauczycieli języków obcych. Opinie badanych na temat różnic między umiejętnościami absolwentów szkół akademickich i zawodowych były podzielone – jedna grupa pracodawców nie utożsamiała dyplomu licencjata z wykształceniem wyższym, lecz pomaturalnym, za zdolniejszych uznając absolwentów szkół akademickich, druga zaś identyfikowała dyplom licencjata z uczelnią zawodową, z którą współpracuje szkoła, uważała ponadto, że rozwój zawodowy zależy bardziej od osobowości nauczyciela niż typu ukończonej szkoły. Zdaniem niektórych pracodawców kierunki kształcenia wyższych szkół zawodowych nie zawsze odpowiadały zapotrzebowaniom na rynku pracy, na którym poszukiwano na przykład nauczycieli matematyki i fizyki, których nie kształciły lokalne uczelnie zawodowe.

Deskryptory TESE: absolwent, zawód nauczyciela, dyrektor szkoły, pracodawca, kwalifikacje pedagogiczne, kompetencje
TESE descriptors: school leaver, teaching profession, headteacher, employer, teaching qualification, competence
Publikacje:
  • Drogosz-Zabłocka, E. (2002). Przygotowanie do pracy nauczycieli – absolwentów uczelni zawodowych. Opinie pracodawców. Edukacja, 65-75.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"