Abstrakt: |
Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy wiedza i umiejętności absolwentów uczelni zawodowych różnią się zdaniem pracodawców od wiedzy i umiejętności absolwentów uczelni akademickich, a także jakie są perspektywy zatrudniania osób z dyplomem magisterskim lub licencjackim na lokalnym rynku pracy oraz jakie są problemy i perspektywy we współpracy szkół wyższych z pracodawcami. Badaniem z wykorzystaniem wywiadów indywidualnych objęto 20 pracodawców reprezentujących cztery grupy podmiotów, najczęściej wymienianych przez studentów trzeciego roku państwowych wyższych szkół zawodowych jako miejsca, w których odbywali obowiązkowe praktyki przewidziane w programie studiów i które wskazywali jako przyszłe miejsca pracy (szkoły gimnazjalne, jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe oraz banki). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że podstawowymi kryteriami doboru kandydatów do pracy nauczyciela gimnazjum były: typ ukończonej szkoły wyższej, odbyte praktyki i staże, umiejętności praktyczne związane z nauczaniem i wychowaniem, dotychczasowe doświadczenia zawodowe. Preferowano absolwentów szkół akademickich, osoby z dyplomem licencjackim akceptowano jedynie w przypadku nauczycieli języków obcych. Opinie badanych na temat różnic między umiejętnościami absolwentów szkół akademickich i zawodowych były podzielone – jedna grupa pracodawców nie utożsamiała dyplomu licencjata z wykształceniem wyższym, lecz pomaturalnym, za zdolniejszych uznając absolwentów szkół akademickich, druga zaś identyfikowała dyplom licencjata z uczelnią zawodową, z którą współpracuje szkoła, uważała ponadto, że rozwój zawodowy zależy bardziej od osobowości nauczyciela niż typu ukończonej szkoły. Zdaniem niektórych pracodawców kierunki kształcenia wyższych szkół zawodowych nie zawsze odpowiadały zapotrzebowaniom na rynku pracy, na którym poszukiwano na przykład nauczycieli matematyki i fizyki, których nie kształciły lokalne uczelnie zawodowe. |