BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dywersyfikacja w szkolnictwie wyższym
Projekt badawczy:
  • Problemy i perspektywy wyższego szkolnictwa zawodowego w Polsce
pokaż badania
Data: 2000 – 2001
Badacz: Maria Wójcicka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy możliwości i warunków realizacji założonych funkcji przez nieakademicki sektor szkolnictwa wyższego w Polsce oraz określenie tendencji i perspektyw jego rozwoju. Do zebrania materiału posłużono się ankietą Co myślimy o naszych studiach? Próbę badawczą stanowili wybrani studenci trzeciego roku dziennych studiów inżynierskich i licencjackich (do badania zakwalifikowano osoby studiujące kierunki: pedagogiczny, inżynierski oraz biznes i administrację). Dodatkowo kontrolnie dobrano dwie grupy respondentów o tych samych cechach – pierwszą z uczelni państwowych oraz drugą z uczelni niepaństwowych powstałych w latach 1990-1998. Łącznie badaniem objęto 2159 osób. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano wysoki poziom zadowolenia wśród ankietowanych. Odsetek odpowiedzi skrajnie pozytywnych („zdecydowanie zadowolony”) w zależności od typu uczelni i kierunku studiów wynosił od 21,4% do 35,6%. Jednocześnie odnotowano bardzo niski odsetek (0,4-3,3%) odpowiedzi skrajnie negatywnych („zdecydowanie niezadowolony”). Stwierdzono, że 90-98% respondentów zadeklarowało chęć kontynuowania nauki na studiach magisterskich uzupełniających (w tym na wybranym lub zbliżonym kierunku – 80-90%). Na podstawie uzyskanych odpowiedzi ustalono również, że w zależności od kierunku i typu uczelni łączyć pracę zawodową i studia zamierzało 35-65% absolwentów ze stopniami licencjata i inżyniera. Okazało się, że najtrafniej oczekiwania badanych studentów spełniły państwowe wyższe szkoły zawodowe.

Deskryptory TESE: student, postawa, szkolnictwo wyższe, studia wyższe, nauczanie
TESE descriptors: student, attitude, higher education, higher education course, teaching
Publikacje:
  • Wójcicka, M. (2001). Dywersyfikacja w szkolnictwie wyższym. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2, 7-23.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"