Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy możliwości i warunków realizacji założonych funkcji przez nieakademicki sektor szkolnictwa wyższego w Polsce oraz określenie tendencji i perspektyw jego rozwoju. Do zebrania materiału posłużono się ankietą Co myślimy o naszych studiach? Próbę badawczą stanowili wybrani studenci trzeciego roku dziennych studiów inżynierskich i licencjackich (do badania zakwalifikowano osoby studiujące kierunki: pedagogiczny, inżynierski oraz biznes i administrację). Dodatkowo kontrolnie dobrano dwie grupy respondentów o tych samych cechach – pierwszą z uczelni państwowych oraz drugą z uczelni niepaństwowych powstałych w latach 1990-1998. Łącznie badaniem objęto 2159 osób. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano wysoki poziom zadowolenia wśród ankietowanych. Odsetek odpowiedzi skrajnie pozytywnych („zdecydowanie zadowolony”) w zależności od typu uczelni i kierunku studiów wynosił od 21,4% do 35,6%. Jednocześnie odnotowano bardzo niski odsetek (0,4-3,3%) odpowiedzi skrajnie negatywnych („zdecydowanie niezadowolony”). Stwierdzono, że 90-98% respondentów zadeklarowało chęć kontynuowania nauki na studiach magisterskich uzupełniających (w tym na wybranym lub zbliżonym kierunku – 80-90%). Na podstawie uzyskanych odpowiedzi ustalono również, że w zależności od kierunku i typu uczelni łączyć pracę zawodową i studia zamierzało 35-65% absolwentów ze stopniami licencjata i inżyniera. Okazało się, że najtrafniej oczekiwania badanych studentów spełniły państwowe wyższe szkoły zawodowe. |