Abstrakt: |
Głównym celem doniesienia było przedstawienie działalności edukacyjnej Polskiej Akademii Nauk (warunki, wyniki i znaczenie działalności edukacyjnej). Dodatkowo zweryfikowano możliwości ulepszenia jej rozwoju w aspekcie edukacji. Powyższe kwestie uzupełniono o badanie ankietowe. Ankieta skierowana była do członków Prezydium PAN. Analizy pokazały ogólną charakterystykę działalności edukacyjnej Akademii w zakresie: powinności i uprawnień PAN w dziedzinie edukacji, form działalności edukacyjnej, studiów doktoranckich (na 40 instytutów mających uprawnienia do kształcenia doktorantów, studia tego typu prowadzone były przez 20; łącznie kształciło się tam 740 przyszłych doktorów), studiów podyplomowych (prowadzone przez dwie placówki: Instytut Badań Literackich PAN oraz Instytut Filozofii i Socjologii PAN), szkół wyższych (niepaństwowe, płatne: Szkoła Nauk Ścisłych, Warszawska Szkoła Biznesu, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Wyższa Szkoła Psychologii Społecznej, Collegium Civitas). Ponadto w doniesieniu scharakteryzowano działalność edukacyjną Uniwersytetu Amerykańskiego, Telewizyjnego Uniwersytetu Otwartego, a także pokazano przedsięwzięcia edukacyjne wspólne ze szkołami wyższymi. Doniesienie, bazujące na analizie danych zastanych, pokazało, że z końcem 2000 roku w placówkach edukacyjnych (związanych z PAN) było około 1500 studiujących. W roku akademickim 1999/2000 studia przy PAN wykształciły ponad 2% spośród wszystkich doktorantów z całego kraju. |