BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przygotowanie do zawodu absolwentów szkół zawodowych specjalnych
Instytucja:
Data: 1996
Badacz: Danuta Bonder
Abstrakt:

Celem badania było zebranie informacji na temat zatrudnienia absolwentów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, którzy ukończyli szkoły specjalne w latach 1994 i 1995 oraz otrzymali tytuł robotnika wykwalifikowanego w specjalności krawiec odzieży damskiej lekkiej. Sondażem objęto szkoły zasadnicze specjalne województwa warszawskiego i częściowo województwa siedleckiego. Przeprowadzono ankietę wśród 140 absolwentów, uzyskano z zakładów pracy informacje o badanych pracujących w wyuczonym zawodzie, dotyczące 20 dziewcząt. Otrzymano odpowiedzi od 62 absolwentów, 60 dziewcząt i dwóch chłopców. 61,3% pracowało zawodowo – wyłącznie dziewczęta. 65,8% zatrudnionych wykonywało pracę związaną z krawiectwem lub pokrewną; w tym 76% pracowało na stanowisku szwaczki; 16 osób – w spółdzielniach inwalidzkich. Z wykonywanej pracy było zadowolonych 72% – 57% podjęło pracę zgodnie z zawodem; powodem niezadowolenia były niskie zarobki – 58,3%, przeciążenie w pracy – 41,7%. Absolwentki niepracujące w zawodzie wykonywały głównie proste prace fizyczne; pięć było zadowolonych z pracy. Wśród 24 absolwentów niepracujących 15 osób pozostawało bez pracy z powodu braku możliwości zatrudnienia. Informacje uzyskane od pracodawców wykazały, że absolwentki pracujące w zawodzie były zatrudnione głównie jako szwaczki – osiem osób, szwaczki rękawic ochronnych – siedem osób. Około 50% badanych było ocenianych przez pracodawców jako dobrze i bardzo dobrze przygotowane do pracy. Większość pracodawców jako sugerowane zmiany w kształceniu zawodowym uczniów szkół zawodowych specjalnych wskazywała prowadzenie praktyk w zakładach pracy, pod warunkiem stałej opieki nauczycieli. Wszystkie badane były przyuczane do pracy na swoich stanowiskach. W większości dziewczęta były oceniane jako przydatne do pracy w wykonywaniu określonych operacji. Jakość i wydajność pracy była w większości oceniana jako dobra i bardzo dobra. Pracodawcy na ogół dobrze oceniali stosunek absolwentek do pracy; zwracali uwagę na ich pewne trudności w pracy zawodowej. Według nich, badane mogły być przekwalifikowane na inne stanowiska, sześć zostało uznanych za nienadające się do innych prac.

Deskryptory TESE: absolwent, kształcenie specjalne, szkoła specjalna, szkoła średnia o profilu zawodowym, start zawodowy absolwentów, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, praca, umiejętności zawodowe, pracodawca
TESE descriptors: school leaver, special needs education, special school, vocational school, transition from school to work, disability, intellectual disability, labour, skill, employer
Publikacje:
  • Bonder, D. (1997). Przygotowanie do zawodu absolwentów szkół zawodowych specjalnych. Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego, 2(7), 111-116.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"