BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osobowościowe uwarunkowania reakcji młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim na sytuacje frustracyjne
Instytucja:
Data: [1993]
Badacz: Dorota Skowrońska
Abstrakt:

Celem badania było określenie osobowościowych uwarunkowań reakcji młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim na frustrujące sytuacje. Sformułowano dwie hipotezy badawcze:1) U badanych osób w obu grupach badawczych istnieje istotna zależność między ekstrawersją–introwersją a określonymi reakcjami na sytuacje frustracyjne; 2) Poziom neurotyczności będzie wpływał na kierunek i typ reakcji na frustrację w obu grupach badanych. Badaniem objęto 60 osób. W grupie eksperymentalnej znalazła się młodzież upośledzona umysłowo w stopniu lekkim. W grupie kontrolnej była młodzież o normalnym rozwoju intelektualnym. Wiek badanych mieścił się w przedziale 14-16 lat. W badaniu wykorzystano: metodę MPJ Eysencka i Test Frustracji Rosenzweiga. Ponad 40% osób w grupie eksperymentalnej i kontrolnej reaguje unikowo na frustrację – to najczęstszy typ reakcji właściwy zarówno dla młodzieży upośledzonej, jaki i dla nastolatków o prawidłowym rozwoju intelektualnym. Około 37% młodych ludzi z obu grup w podobnych sytuacjach reaguje na zewnątrz. Reakcje do wewnątrz dotyczą 21,2% osób w grupie eksperymentalnej i 18,6% w grupie kontrolnej. Na podstawie wyników badania stwierdzono zależność między poziomem neurotyzmu a dominacją potrzeby rozwiązania w sytuacji frustracyjnej u młodzieży z lekkim upośledzeniem umysłowym. U tych osób poziom neurotyzmu decydował o poszukiwaniu różnych możliwości w sytuacjach tego typu. Młodzież w takim wypadku stara się rozwiązać problem, żeby zmniejszyć poczucie winy za zaistniałą sytuację. Powodem tego jest nieadekwatna ocena świata zewnętrznego, niedorozwój czynności poznawczo-orientacyjnych – młodzież w takich momentach czuje się winna, choć realnie nie ma do tego podstaw. Nie zaobserwowano podobnej zależności u młodzieży o normalnym rozwoju intelektualnym. Nastolatkowie o normalnym poziomie rozwoju intelektualnego kierują – w sytuacji frustracyjnej – naganę na siebie, co wiąże się z ich poziomem neurotyzmu. Słabszą zależność między poziomem neurotyzmu a kierowaniem do wewnątrz reakcji na frustrację zaobserwowano u młodzieży upośledzonej intelektualnie.

Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, osobowość, upośledzenie, specjalne potrzeby edukacyjne, przemoc, złe sprawowanie
TESE descriptors: intellectual disability, personality, disability, special educational needs, violence, misconduct
Publikacje:
  • Skowrońska, D. (1994). Osobowościowe uwarunkowania reakcji młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim na sytuacje frustracyjne. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 7, 57-63.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"